Různé pohledy na stav životního pojištění v Německu


			Různé pohledy na stav životního pojištění v Německu
17.12.2021 Zahraničí, Produkty

Jak se vyvíjí životního pojištění v Německu. Situace německých pojistitelů provozujících životní pojištění je napjatá. Nelze se prý tedy divit, že německý finanční dohled BaFin se detailně zaměřuje na mnohé poskytovatele. Podle Franka Grunda, výkonného ředitele BaFin, jde v současné době o cca 20 životních pojistitelů a 40 penzijních pokladen. Tento detailnější přístup dohledu má ale hodně daleko například od rozhodnutí dohledu, aby nějaká společnost ukončila uzavírání pojistných smluv.

Podle BaFin se ovšem tyto pojišťovací podniky, které jsou tedy detailně sledovány, mohou dostat za určitých scénářů do potíží. Grund k tomu uvedl, že právě zesíleným dohledem chce BaFin zabránit tomu, aby takové potíže nastaly. Globálně u životních pojistitelů vychází nyní BaFin z toho, že všechny příslušné pojišťovací podniky mohou plnit svoje smluvní závazky. V případě penzijních pokladen by to Grund prý takto nemohl říci. Existují totiž jisté penzijní pokladny, u nichž se nedá v budoucnu vyloučit krácení plnění. V uplynulých letech se s takovým krácením BaFin již setkal u tří penzijních pokladen.


Mohlo by vás zajímat: Šichtařová a Vavruša: Největší hřích neočkovaných


Jak „vážná“ je situace životních pojistitelů nedávno ukázala studie, kterou vypracovala Vysoká škola Ludwigshafen, a to na základě zkoumání 12 vybraných poskytovatelů. Maximálně mohl v rámci příslušného hodnocení příslušný poskytovatel pojišťovacích služeb obdržet 1000 bodů. Jedinou životní pojišťovnou, která získala hodnocení „provozně ekonomicky velmi silná“, byla Allianz s 800 získanými body. Autor této studie Weinmann uvedl, že mezi poskytovateli existují rozdíly, jež jsou významné v dílčích oblastech. Dá se s tím ale pracovat, ale je třeba vzít v úvahu, že bylo analyzováno pouze období jednoho roku. Změny a chronické slabiny se stávají podle Weinmanna viditelnými až ve víceletém srovnání.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovny inovují produkty. Ruší limity nebo snižují spoluúčast


Podle VWH nikterak nepřekvapí, že ochránci německých spotřebitelů ze Svazu spotřebitelů (Bund der Versicherten – BdV) hodnotí situaci ve sledovaném oboru podstatně hůře. Podle Axela Kleinleina, který má v představenstvu tohoto svazu funkci „Vorstandssprecher („první mezi rovnými“), to vypadá dosti dramaticky, když se zaměří pozornost na to, jak efektivní je zabezpečení na stáří v životním pojištění. Víceméně je podle jeho názoru jasné, že to má co činit s „upadáním“ oboru. Kleinlein dále uvedl, že když se zkoumá, který podnik by mohl obrazně „přejít řeku Wupper“ a který nikoli, tak to sice tak dramaticky nevypadá. Ale v podstatě úkolem pojišťovacích podniků prý je nabízet přidanou hodnotu, a to životní pojistitelé nedělají již delší dobu.  Z pohledu spotřebitelů jde podle Kleinleina o katastrofu. Také plány pojistitelů ohledně snížení garancí jsou prý krátkozraké. Nelze odhadnout, zda tím může dojít k opravdovému snížení tlaku na příslušné pojišťovací podniky.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Co může po volbách „zatopit“ pojistnému sektoru?


Lídr trhu Allianz nemůže tuto kritiku pochopit. Pokud jde o životní pojištění tohoto koncernu, tak v Německu se „stará“ (zabezpečení na stáří) o více než 10 milionů osob nebo je pojišťuje pro případ životních rizik. A v příštím roce bude mít pojišťovna Allianz Leben už 100 let. Katja de la Vin͂a, členka představenstva společnosti Allianz Lebensversicherung pro oblast financí, jednoznačně potvrdila, že tato Allianz je finančně silná, má dlouhodobý podnikatelský model a investuje kapitál klientů určený na zabezpečení po desetiletí výnosně tak, aby tito klienti mohli ve stáří obdržet dodatečný příjem, a to i za tohoto prostředí nízkých a nulových úrokových sazeb.  

Přesto prý Katja de la Vin͂a kritiku vítá, neboť na jejím podkladě lze realizovat zlepšení. Budoucnost příštích generací podle ní souvisí ve stejné míře s politikou, ekonomikou a celou společností. Nezbytné transformace s ohledem na demografický vývoj, celkové zadlužení, dopady koronavirové krize a nové nasměrování ekonomiky nemohou podle ní být jen úkolem státu. To by jej přetížilo a účinné síly z ekonomiky a společnosti by zůstaly nevyužity.

Na závěr je třeba upozornit, že kritiku Svazu pojištěných bere pouze podmíněně také Grund. Podle jeho názoru nelze říci, že některé pojistitele by bylo možno „odpočítat“ jako v boxu. Zopakoval, že nyní plní všichni životní pojistitelé svoje závazky. Navíc musejí dodržet také garance. Kromě toho v doplňkové úrokové rezervě je v Německu nyní alokováno více než 90 mld. EUR.


Mohlo by vás zajímat: ČAP k 3Q 2021: Léto přineslo enormní růst majetkových škod


Mezi analytiky se objevuje celá škála názorů. Například podle jednoho experta je transformace podnikatelského modelu životního pojištění nyní nutnější než kdykoli dříve, i když zatím v průběhu koronavirové krize se životní pojistitelé ukázali jako odolné subjekty. V roce 2021 by mohl přírůstek hrubého předepsaného pojistného činit 0,5 %. Jiný analytik míní, že čtvrtina životních pojistitelů je v těžké situaci a někteří pojistitelé prý nepřežijí příští roky. Další expert zastává názor, že v oblasti zabezpečení na stáří nebudou životní pojistitelé moci zajistit 100 % garanci pojistného, a to ani při nižších nákladech a delší pojistné době.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články