Důležitost kritérií pro podnikání ESG potvrdilo 80 % firem, jak zjistila dotazováním konzultační společnost Synpulse ve spolupráci s mediálním servisem Artemis. Téměř všechny podniky jsou toho názoru (95 %), že témata ESG jako kritéria pro další aktivity nadále získají na důležitosti, a to zejména ve strategickém plánování. Vývoj odpovídající strategie pro implementaci faktorů ESG bude podle nich rozhodujícím pro budoucí úspěch v podnikání.
Tato vysoká čísla jednoznačně potvrzují rezonanci a důležitost ESG v aktuálním a budoucím tržním prostředí, komentuje výsledky společnost Artemis. Zejména pro manažery fondů ILS a poskytovatele jejich kapitálu má takový závěr velmi signifikantní dopad. A kromě toho reputace spojená s tématy ESG je samozřejmě velmi významná pro všechny subjekty na trhu, které se zabývají transferem rizik a zajištěním.
Mohlo by vás zajímat: Podcast: Pandemie jako hollywoodský film. Nové zkoušky zkvalitní trh
Chtít ale neznamená konat
Problémem, jenž se však silně ukazuje napříč trhem, je to, že jen málokterá firma implementovala skutečně funkční strategii ESG. Rozpětí těch společností, které už v této oblasti něco vykonaly, je někde mezi 8 až 27 %, a to podle oblasti podnikání respondentů v anketě. Je realitou, že velká část strategií je neefektivní a vyžaduje další práci. Tolik závěry ze studie uskutečněné společnostmi Synpulse a Artemis mezi 41 společnostmi po celé Evropě, ve střední a východní Africe, v severní Americe a v pacifické oblasti Asie. Zatím tedy ESG vykazuje všechny parametry klasické psychologie. Problém je pojmenován, vnímán a prioritizován – a pak ponechán. Protože i ve finanční sféře pracují jenom lidé.
Mohlo by vás zajímat: Ľubor Vrlák: Svět už nikdy nebude stejný jako dřív
Prostor pro osvětu
Podle jiného výzkumu Německého ústavu pro zabezpečení na stáří (Deutsches Institus für Altersvorsorge) jen každý sedmý spolkový občan umí vysvětlit pojem „udržitelný kapitál a peněžní investice“. Podle šéfa pojišťovny Prisma Life je to jasný signál směrem k finančním společnostem, aby zahájily naléhavě osvětu, protože jen tak lze populaci v Německu zprostředkovat povědomí o udržitelnosti a podnítit jejich zájem o dodržování jejích kritérií.
„Dokud lidé nebudou rozumět udržitelným finančním produktům, nedojde na žádoucí boom správným směrem,“ konstatoval CEO Holger Beitz s jistotou. Že by to mohlo fungovat jinak, to se ukazuje v jiných odvětvích, jež investovaly hodně do osvěty a vysvětlovacích kampaní. Jako příklad uvádí Beitz branže biopotravin a firem nabízejících ekologicky šetrnou elektřinu.
Mohlo by vás zajímat: Vakcína jako hlavní motor globálního ekonomického růstu v druhé polovině roku
Klíčem je zprostředkovatel
Podle Holgera Beitze není možné vyčkávat, ale hledat výměnu informací mezi pojišťovnou a zprostředkovateli, jakým způsobem převezme sektor odpovědnost i šance pro udržitelné a šetrné hospodaření. S rozšířením pravidel spojených s IDD a MIFID v oblasti zprostředkování přijde na řadu i důsledné zkoumání vhodnosti nabídky pro klienty, s níž podle Beitze přijde i analýza očekávání zákazníka v oblasti udržitelnosti. Podle něj není téma udržitelnosti jen ekologickou otázkou. I další faktory celku ESG, totiž odpovědnost v sociální oblasti a etické řízení podniku, jsou významem na stejné úrovni. Takže při nasazení udržitelných kapitálových investic půjde rovněž o sociální angažovanost a férové řízení podniku.
Holger Beitz přitom vidí velkou naději v mladší generaci, která je v zásadě těmto tématům udržitelných investic otevřená. Současně ale upozorňuje: „Nicméně nemělo by se z toho stát klasické generační téma. Úkolem finančních institucí je šířit povědomí o financích a udržitelnosti ve všech věkových skupinách a příjmových vrstvách.“
Komentáře
Přidat komentář