Na jedné straně tzv. dieselgate a stoupající prodeje buclatých SUV vozů, na straně druhé budování cyklostezek a ekologické limity. Asi těmito příklady by mohl člověk charakterizovat aktuální širokou diskusi k tématu mobility. Trochu ode zdi ke zdi. Zajímavé přitom je, že o autonomním ježdění se mluví postupně už méně, někde vůbec. A přitom to je právě ten trend, který bude celé automobilové odvětví postupně formovat a signifikantně ovlivňovat.
„Očekávané snížení pravděpodobnosti nehod, které ovlivňuje pojistné, stejně jako postupné přesouvání úlohy řízení z člověka na systém jsou jen dvě hlavní výzvy, s nimiž se musí odvětví pojišťovnictví vypořádat,“ vypočítává Caren Büningová, členka vedení společnosti Scor Deutschland. A k tomu přistupují další aspekty, jako je změna rizikových poměrů a tedy i jiné ocenění rizik.
Mohlo by vás zajímat: YOUPLUS koupila portfolio pojistných smluv pojišťoven Basler
Maxmilian Volz z redakce portálu Versicherungswirtschaft už zažil na vlastní kůži jízdu samořiditelného auta. „Co si myslet o autonomním voze? Na to si člověk bude muset nejprve zvyknout. Předat kontrolu nad vozem kompletně technice není jen tak. Člověku to přijde velmi nepřirozené a těžké.“ Přitom u konvenčních aut jde 90 % dopravních nehod na vrub chybě člověka za volantem.
Ke kolizím může ale dojít i kvůli autu samotnému – například mohou být příčinou pneumatiky nebo kola. Také externí okolnosti mohou hrát roli: třeba náledí na silnici. U automatizovaných vozidel se rozšiřuje spektrum rizik, protože do výroby a užívání vstupují nové zájmové skupiny, například výrobci software, poskytovatelé internetu nebo GPS. Tím jsou dány nové zdroje možných chyb a závad, a tedy i nové škodní scénáře. A ty je třeba do kalkulace pojistného promítnout. Oblast rizik okolo autonomního vozu se stává propojenější, a tím i komplexnější.
Mohlo by vás zajímat: Allianz Barometr rizik 2020: Největším rizikem jsou kybernetické hrozby
„Myslitelné jsou situace, kdy vypadne síť najednou na více místech ve stejnou chvíli, což přeruší komunikaci autonomních aut se servery. Vlivem toho nemohou být řidičské úlohy plněny korektně nebo včas. Tím by mohlo docházet k hromadným haváriím,“ vysvětluje Caren Büningová. „Má-li v takové souvislosti člověk na mysli klasickou definici kumulu, tedy „stejný okamžik, stejné místo, stejná příčina“, nemusí už pro popis nového druhu kumulu stačit.“
Samořiditelná auta staví před pojistitele vozidel velké úkoly, ale současně napínavé tržní příležitosti. Zuby si ale na této automobilové revoluci nevylámou, pokud budou postupovat šikovně a připraví se na nově přicházející rizikové scénáře dostatečně s předstihem.
Komentáře
Přidat komentář