Poptávka po lithiu
Hlavním motorem poptávky po lithiu je především globální přechod k zelenější ekonomice – Čína, USA a EU ve svých plánech na dekarbonizaci ekonomiky sází mimo jiné na elektromobily a obnovitelné zdroje. Podle US Geological Survey (USGS) se v roce 2022 na globálních trzích spotřebovalo 74 % celosvětové produkce lithia na výrobu baterií. Odhady Fitch Solutions hovoří o tom, že se mezi lety 2021–2026 může prodej lithia téměř ztrojnásobit.
Mohlo by vás zajímat: ČAP: Češi se bojí nesoběstačnosti, přesto se na ni nepřipravují
Produkci lithia dominuje Austrálie, největším zpracovatelem je ale Čína
Největším producentem lithia zůstane až do roku 2026 pravděpodobně Austrálie. Svou těžbu by v příštích pěti letech měly navýšit nejen Chile a Čína, ale i Amerika. Je ovšem třeba rozlišovat, zda se jedná o tržní podíl produkce (těžby) lithia nebo jeho zpracování. Austrálie společně s Chile a Argentinou patří mezi největší producenty, Čína je ovšem klíčovým hráčem, pokud jde o jeho zpracování, protože disponuje 80 % globálních kapacit. Čína je i lídrem ve výrobě baterií do elektromobilů.
Rizika a výhled
Sektor lithia (a navazující sektory) je mnohem více než jen záležitostí technologie a ekologického povědomí. Kdokoli ovládá dodavatelský řetězec spojený s lithiem, od těžby až po jeho využití, bude mít komparativní výhodu a globální geopolitický význam. A to je zdroj prvního rizika. V listopadu 2022 například kanadská vláda požádala tři čínské společnosti, aby stáhly své investice ze tří kanadských těžařských společností kotovaných na torontské burze, což zvýšilo napětí s Pekingem.
Mohlo by vás zajímat: Jak funguje turecký pojišťovací pool pro případ katastrof?
Druhé riziko souvisí s životním prostředím. Zatímco západní společnosti ve vyspělých zemích dodržují náročné procesy, aby těžba nebo výroba nepoškodily životní prostředí, Čína se obrací na země s laxnějším regulačním rámcem. Těžba lithia přitom životní prostředí velmi zatěžuje.
Třetím rizikem je inflační tlak. Tomu čelí všechna odvětví, ale zejména sektory surovin potřebných k výrobě baterií (lithium, kobalt, nikl). A to je další výzva pro automobilový průmysl, protože drahé baterie mohou zpomalit masové přijetí elektromobilů. A konečně, jak ukázala válka na Ukrajině, jakékoli protekcionistické opatření nebo geopolitická událost mohou vést k narušení dodavatelského řetězce.
Komentáře
Přidat komentář