Lufthansa v ekonomických potížích. Jaké mohou být důsledky?


			Lufthansa v ekonomických potížích. Jaké mohou být důsledky?

Podle německém portálu Versicherungswirtschaftheute je letecká společnost Lufthansa největším poraženým z titulu koronavirové krize. Případná insolvence by prý mohla znamenat totální škodu pro podnikový penzijní systém.    

Hlavní příčina ekonomických potíží spočívá v tom, že mnohé náklady neustále nabíhají, ale žádné lety se v podstatě nekonají. Alternativou k insolvenci je prý postup podle tzv. ochranného deštníku, což není ještě insolvence, kdy se v rámci vlastní zodpovědnosti připraví sanační plán. V této souvislosti deník Frankfurter Allgemeine Zeitung spekuluje, že tímto by se Lufthansa mohla zbavit „neoblíbených“ penzijních závazků. Otázkou ale je, zda by daný spolek penzijního pojištění mohl nějak „řešit“ závazky Lufthansy, aniž by sám padl.

Faktem je, že penze zaměstnanců Lufthansy jsou i na základě historie podniku poměrně velkorysé, a to rovněž ve srovnání s jinými leteckými společnostmi. Existují jednak penzijní přísliby a jednak podpůrné pokladny se zpětnou zárukou. Ve výroční zprávě skupiny Lufthansa za rok 2019 jsou vykázány penzijní rezervy ve výši 6,7 mld. EUR.


Mohlo by vás zajímat: Hromadné žaloby: Jaká je situace v Evropě a ČR?


Pokud by se Lufthansa rozhodla jít cestou podle procedury ochranného deštníku nebo dokonce insolvence, může se jedním rázem těchto závazků zbavit. To není v mezinárodním měřítku nikterak neobvyklé. Příkladem mohou být americké letecké společnosti, které v minulosti využily k zbavení se penzijní zátěže právě sanační a reorganizační koncept a mohly tak vyjít z krize posíleny. I Lufthansa by mohla kráčet tímto způsobem, tedy zůstat bez penzí nebo s malými penzemi, a tak si značně vylepšit svoji konkurenceschopnost.

Samozřejmě každého napadne, co by bylo s poškozenými osobami. Vedlejší škody by muselo nést německé pojištění pro případ insolvence, neboť penzijní přísliby a podpůrné pokladny Lufthansy jsou v případě insolvence zaměstnavatele pojištěny u sdružení pro zajištění penzí (Pensions-Sicherungs-Verein-PSV). Tento systém je poměrně jednoduchý. Zaměstnavatel s penzemi krytými před insolvencí platí každoročně PSV příslušný poplatek/příspěvek. Tyto příspěvky zaměstnavatele jsou pochopitelně přímo závislé na množství a výši podnikových rent, které by mohly být zasaženy insolvencí. Pro představu lze uvést, že dlouhodobý průměr sazby příspěvku do PSV se pohybuje kolem 2,7 promile.   


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Kouzlo jménem „byznys kejs“


O společnosti Lufthansa se sice hodně spekuluje, ale zatím není jasné, jakou cestou se vydá. Věřme, že se najde takové řešení, které by znamenalo další fungování tohoto leteckého dopravce. Pokud by se musely vtáhnout do řešení penze, tak to by nebyla dobrá zpráva pro podnikové penze, resp. zaměstnanecké penzijní pojištění, a to nejen v Německu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články