Světová jednička fintechu spojená s Alibabou jde na burzu


			Světová jednička fintechu spojená s Alibabou jde na burzu
31.7.2020 Spektrum

Čínské úspěchy v oblasti digitálního pojišťovnictví jsou neoddělitelně spojeny s inovacemi fintech firem. A v této sféře je nepopiratelnou vyčnívající jedničkou společnost Ant Financial Service Group patřící k internetovému gigantu Alibaba. Ant Financial se svou službou Alipay ovládá platební servis v Číně, a navíc přes aplikaci nabízí také úvěry, pojištění a správu aktiv. A nyní hodlá Ant Financial nabídnout své akcie na burze.

Provozovatel on-line platební služby Alipay chce dosáhnout ocenění ve výši více než 200 miliard USD. Sdělily to do transakce zasvěcení zástupci světové agentury Reuters. Se vstupem na burzu by mohlo být prodáno 5 až 10 % podílů na firmě, emise tedy zřejmě nepřekročí částku 20 miliard USD. I tak by ale podle Reuters mělo jít o jednu z nejočekávanějších i největších letošních emisí. Ant Financial naproti tomu dlouho zprávy o možné emisi akcií dementoval.

Nyní ale společnost bez časového určení uvedla, že nabídky akcií jí pomohou urychlit digitalizaci služeb v Číně, rozvoj na globálních trzích s jejími partnery a investice do technologie a inovací. V loňském roce Ant dosáhl obratu ve výši 12 miliard USD s čistým ziskem okolo 2,4 miliardy USD. Vyplývá to údajně z podkladů, do nichž Reuters vidí. Nicméně i tyto informace Ant Financial popírá.


Mohlo by vás zajímat: Euler Hermes: V ČR se očekává 33% nárůst platební neschopnosti


Jednoznačné ale je, že dcera Alibaby je nyní nejvýše oceňovanou společností v oblasti fintech na světě. V roce 2014 se od Alibaby osamostatnila, než vstoupila poprvé na burzu. Její rival Amazon drží nyní 33 % na Ant Financial. Obchodní model Ant Financial vychází z toho, že akcentuje sílu kolektivu. I když částky pojistného jsou malé, sečtou-li se všechny malé sumy, přináší obrovský obrat. A především: on-line obchodník se o zákazníkovi všechno dozví…

Vše pod jednou střechou

Fintech už dávno odhalil, že data znamenají peníze. Za pomoci umělé inteligence a velkých datových kmenů je Ant Financial schopen efektivně identifikovat a segmentovat různé cílové skupiny. Už v roce 2017 nabídl kamenným pojišťovnám, že jim sestaví rizikové profily jejich zákazníků mezi motoristy, aby mohly přesněji a cíleněji kalkulovat pojistné. V následujícím roce zřídil Alibaba přes dceřinou Ant Financial vlastní on-line zdravotní pojišťovnu pro čínský trh (Xiang Hu Bao). A hned o rok později nabídl Ant Financial vlastní pojištění pro případ závažných onemocnění nového střihu. Možnost sjednat pojištění je spojena s oceněním bonity klienta v rámci kreditní služby Zhima od Alibaby. Pokud je zákazník mladší 60 let a současně dosáhne v hodnocení alespoň 650 bodů, může pojištění uzavřít. Hned během prvních devíti dnů fungování údajně sjednalo pojištění na 10 milionů osob. Přes on-line prodejce Alibabu navíc fungují další pojištění, jako je pojištění škod při dopravě zboží nebo pojištění vrácení zboží. Platí se pomocí Alipay patřící k Ant Financial.


Mohlo by vás zajímat: Dopady COVID-19 na pojistitele v DACH regionu


Centra v Šanghaji a v Hongkongu

Podle sdělení českého deníku E15 v Šanghaji plánuje firma nabídku na trhu Star Market, který je obdobou amerického technologického trhu Nasdaq. Primární nabídka firmy by měla posílit status obou měst, tedy Hongkongu a Šanghaje, jako center kapitálového trhu. Ant bude první firmou s akciemi na obou burzách. Šanghajský Star Market byl spuštěn loni v červnu a je zřejmě nejodvážnějším pokusem Číny o reformu kapitálového trhu. Burza v Hongkongu uskutečnila v roce 2018 reformy, které podpořily vstup technologických firem s akciemi, které mají různá hlasovací práva, a mladých biotechnologických společností na hongkongský trh.

Roste konkurence

Ale i jiné čínské fintechy chtějí jít touto cestou. Mladá firma Tencent patřící společnosti Wechat už také nabídla soukromé zdravotní pojištění. Jingdong, další z velkých internetových obchodníků, poskytuje na své platformě vedle zprostředkování pojištění i své majetkové krytí.

Obecně je Ant Financial na burze předpovídán úspěch. Jeho konkurence z USA, srovnávací portál Selectquote, vstoupila s nabídkou na burzu už v květnu a nabídková cena 20 USD za kus se rázem zvedla o 40 %. Podobný průběh měla emise Lemonade: z počátečních 29 USD vyšplhala cena cenných papírů na bezmála 70 USD, tedy plus cca 140 %.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články