Koronavirus srazil investice do InsurTechu o polovinu


			Koronavirus srazil investice do InsurTechu o polovinu
13.5.2020 Technologie

Celosvětové investice do oblasti InsurTechu klesly v prvních třech měsících letošního roku vlivem globální pandemie o více než polovinu. Informovala o to poradenská společnosti Willis Towers Watson ve svém nejnovějším vydání InsurTech Briefing. Zatímco počet investic vzrostl na rekordní úroveň, investoři vložili o 54 % méně prostředků.

Podle Gartnerova cyklického grafu se blíží méně pozitivní období pro oblast globálního InsurTech a ochotu do něj investovat. Podle všeho máme za sebou tzv. „vrchol očekávání“ a sesouváme se „do údolí deziluze“. A to by mohlo trvat přibližně dekádu. Teprve potom se podaří dosáhnout reálného poměru mezi očekáváními a skutečným výkonem společností. Podle některých expertů jde o zákonitý pohyb zájmu a došlo by na něj i bez globální pandemie.

Jedním z hlavních výzev bude nějaká reálná definice celého InsurTech sektoru. Přes dosavadní široký popis odvětví zde nejsou zatím žádné skutečné zkušenosti nebo význačné rysy, které by mohly obor přesně definovat. Je zde sice soubor individuálních případů podnikatelských záměrů, ať už realizovaných, či nikoli, existuje i soubor netradičních firemních fenoménů a vzniku InsurTech kultury, není však stále možné jmenovat několik základních parametrů nebo zásadních charakteristik, aby se do nich celé odvětví „vešlo“.


Mohlo by vás zajímat: Věštírna Martina Podávky: Lego jako nástupce POV-HAV-Doplňků


Od roku 2010 se předpokládá, že na svět přišlo nejméně 2000 InsurTech startupů. Ale už v samotném roce 2010 zde fungovala řada firem blízkých takovému zaměření, takže se odhaduje, že doposud existovalo a existuje spíše až 3000 obdobných mladých společností. Na druhou stranu je samozřejmě, že za uplynulých 10 let jich také stovky zase zanikly.

Posledních transakcí ubylo

Celkový balík peněz putující do InsurTechu činil v prvním kvartále letošního roku 912 milionů USD. Celkem bylo sečteno na 96 jednotlivých investičních „dealů“, což představuje nový rekord. Finančních transakcí však podstatně ubylo (hlavně v druhé části čtvrtletí) a jejich celkový objem činil jen o něco více než 100 milionů USD. „Podobné výkyvy celkových investic jsme sledovali už i v předchozích obdobích. Pokles za poslední čtvrtletí lze proto vyhodnotit jako běžný vývoj, nicméně vysvětlení, že už i zde už projevil efekt pandemie koronaviru, je určitě relevantní“ komentoval závěry analýzy Michael Klüttgens, šéf divize poradenství pro pojišťovnictví ve Willis Towers Watson Německo.


Mohlo by vás zajímat: Václav Klaus a kolektiv: Strach je velkým pomocníkem států v ovládání občanů


Co se týče základní produktové segmentace, tak posílilo neživotní pojištění, které „spolykalo“ na 80 % prostředků, zatímco do oblasti životního a zdravotního pojištění putoval zbytek. Přitom rozdíl investic mezi těmito segmenty byl největší od 3. čtvrtletí 2016. Nejrychleji rostl zájem investorů o startupy zaměřené na distribuci, další oblastí bylo technologicky vyspělé vyřizování škod, a to zejména v automobilové branži. Americký trh se také výrazně zaměřil na využití „pay-as-you-drive“ systémů.

Více než polovina společností má sídlo v USA. Vlivem Covidu-19 pak poněkud ochladl zájem investorů zejména mimo hlavní trhy InsurTechu. 10 % dealů připadalo na Velkou Británii. Čína a jihovýchodní Asie zaznamenaly pokles. Dominance USA vznikla i tím, že tam doputovala pandemie později a plně zasáhla státy až koncem března.

InsurTech versus koronavir

Je jasné, že světová koronavirová krize se projeví i ve sféře InsurTechu. Jde o oblast citlivou na kapitalizaci, protože mnohé firmy „jedou nadoraz“. Proto mohou být následující měsíce rozhodující pro další vývoj. InsurTech je hodně závislý na jiných oborech a na motivaci spolupracovat a financovat jeho další rozvoj. Na druhou stranu paralyzovaná ekonomika znovu ukazuje, jak důležitý je technologický vývoj, on-line interakce a digitalizace procesů. Mnoho velkých firem se bude pod dojmem nejnovějších zkušeností snažit přebudovat svoje prostředí fungování, což představuje pro InsurTech velkou šanci.

Koncentrace prostředků na méně mladých společností

V loňském roce zaznamenal svět naopak významné zvýšení investic. Investoři se však zaměřili jen na některé startupy. Podle analýzy společnosti NTT Data přislíbili vkladatelé částku 6,3 miliardy USD za podíly v InsurTechu koncentrované jen ve 25 společnostech (zatímco celkový počet investic byl 238). Těchto 25 šťastných příjemců konzumovalo 72 % všech finančních prostředků, které byly pro InsurTech k dispozici.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Senioři stejně finančně gramotní jako omladina?


Podle údajů NTT Data byla dominance Severní Ameriky (zejména USA a Kanada) loni enormní: investice činily 11,4 miliardy USD, tedy 62 % celého světového balíku pro 425 startupů (podíl 48 % na světě). Za USA se s objemem investic umístila Čína. Z hlediska regionů je za Severní Amerikou co do počtu startupů druhá ale Evropa se 269 společnostmi (30 %), zatímco v Asii (převážně Čína, Hongkong, Indie, Jižní Korea, Malajsie a Singapur) je mladých firem „jen“ 132 a tedy 15 %. Na jiné světové regiony připadá už jen investice čítající 300 milionů USD a 8 % InsurTech společností.

Loni došlo ke zdvojnásobení celkové sumy peněz investované pojišťovnami do této sféry a příbuzných sektorů. Tři čtvrtiny putovaly do cloudových řešení a mobilních aplikací, 16 % náleželo umělé inteligenci a 6 % internetu věcí. Mladé firmy podporované pojistiteli se zaměřovaly také na ekosystémy inteligentní mobility a jejich novou definici. Klíčová role přitom připadá telekomunikačním poskytovatelům. Velké částky se investovaly do telematiky, když více než tři čtvrtiny prostředků šly loni a předloni právě na tyto projekty.


Mohlo by vás zajímat: IAIS ke koronaviru: Co se má změnit?


„Pojišťovny hledají možnosti, jak vyvinout nové hodnotové řetězce, jak docílit technologického pokroku a jak přizpůsobit své obchodní modely. Investice do InsurTechu jsou přitom strategickým opatření. Pojišťovny jako etablované subjekty se silným kapitálovým vybavením, širokou zákaznickou základnou a velkými zkušenostmi, mimo jiné i v oblasti práva a compliance, mohou profitovat z mladých firem představujících experty na digitalizaci, technologie a nová řešení. A InsurTech společnosti zase získávají naopak to, co jim chybí,“ komentoval Oliver Hein, šéf Insurance & Public ve společnosti NTT DATA DACH.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články