Podle analýzy je finanční sféra zasažena více než jiné branže vlivem zavádění nových technologií, jako je robotická automatizace procesů, blockchain, datová analýza a umělá inteligence. Pro bezmála každého druhého manažera mezi bankéři (48 %) je automatizace podporovaná IT opatřením číslo jedna ke snížení nákladů, jež má pomoci kompenzovat ztrátu příjmů kvůli nízkým úrokům a silné regulaci. Dále 60 % respondentů na nejvyšších místech v pojišťovnách míní, že vzroste poptávka po plně automatizovaných a digitálních nabídkách v pojišťovacím poradenství. A 60 % oslovených chce rozšířit své kapacity v přímém prodeji přes on-line kanály v oblasti masových produktů.
Současně vychází finanční branže z toho, že enormní potenciál automatizace v tomto odvětví výrazně omezí možnosti pro bankovní poradce, pojišťovací zprostředkovatele a pracovníky v kancelářských pozicích. Statistiky stavu zprostředkovatelů jsou podle IHK aktuálně klesající. Dobře vyškolení a schopní specialisté se zaměří na privátní bankovnictví a pojištění firem – tedy obory, jež jsou náročné na intenzivní poradenství.
Mohlo by vás zajímat: Robert Kareš: Dvouciferný růst PVZP nás těší. Zůstáváme však nohama na zemi
Celkově panuje podle zprávy Sopra Steria obava, že škrty postihnou více profesí a míst, než kolik jich naopak vlivem digitalizace vznikne. Tomu budou odpovídat programy škrtů ve velkých koncernech. V současné době a v nadcházejících letech ale ještě stále bude panovat poptávka po kvalifikovaných IT pracovnících. Finanční instituce budou investovat obnosy v miliardách EUR do digitální přestavby, a proto budují digitální laboratoře a vlastní firmy na vývoj software.
„V odvětví finančních služeb existuje obrovský potenciál automatizace. Při otevření účtu nebo při vyřízení standardní a banální plechové škody na autě převezme případ po vyplnění on-line formuláře ze strany klienta stále zpravidla ještě referent a provede manuální procesní operace. Dlouhodobé dopady automatizace a nasazení umělé inteligence jsou z pohledu úbytku potřebných pracovních míst proto často podstatně podhodnoceny. Chybí plány pro řízenou přechodnou fázi. Je třeba přepracovat popisy pracovních pozic zaměstnanců bank a pojišťoven. V budoucnu bude muset výrazně více pracovníků „tvořit“, zatímco doposud „vykonávají“,“ komentoval výsledky studie Simon Oberle, vedoucí divize Future Management Consulting ve společnosti Sopra Steria NEXT.
Komentáře
Přidat komentář