Elektrokola jsou trendy. Dávno už neslouží pro seniorské výlety


			Elektrokola jsou trendy. Dávno už neslouží pro seniorské výlety
21.9.2021 Zahraničí

Od vynálezu jízdního kola už uplynula dvě staletí. Užitečný dopravní prostředek se z Německa rychle rozšířil do celé Evropy. A nyní zažíváme boom bicyklu 2.0, totiž elektrokola. To vykonalo už dlouhou cestu – od pohodlného dopravního prostředku pro babičky a dědečky až k trendy symbolu doby dnes. A ten přináší potenciál i pro pojišťovny.

Aktuálně mají ¾ kol prodávaných v Německu původ ze zahraničí. Nejvíce jich na trhu je z Kambodže, Polska, Bulharska, Nizozemska a z Tchaj-wanu. V předchozích letech se ovšem vrátila výroba bicyklů do Německa, a to díky elektromobilitě. Průměrná cena kola na prodejně (konvenčního i e-biku) činila loni 1 279 EUR. Cenu zvedá podstatný podíl elektrokol. V odbytu už e-kola dosáhla zastoupení 38,7 %, což představovalo loni 1,95 milionu kusů.


Mohlo by vás zajímat: Zdraví na pracovišti. Jaká je aktuální situace?


V loňském koronavirovém roce se dožila branže kol nových rekordních čísel. V porovnání s rokem 2019 se prodalo o 43,4 % více e-kol. Obrat celého cyklosektoru vzrostl o 60 % na 6,4 miliardy EUR. Ještě v roce 2017 to bylo 2,7 miliardy EUR. Z nevídaného boomu profitovalo na 40 německých průmyslových výrobců kol, a malé specializované manufaktury zrovna tak. Ale nejen oni: na své si přicházejí i pojistitelé. Podle sdělení jednoho z nich, Wertgarantie Group, přinesl rok 2020 v pojištění kol o 30 % pojistného více. Specialista na bicykly má více než 20 let zkušeností v tomto oboru. Ty zúročila společnost i při konstrukci modelu kalkulace tarifů pro e-biky.


Mohlo by vás zajímat: Lékaři si loni polepšili o 11 %


Některé pojišťovny vyžadují ve svých pojistných podmínkách, aby akumulátory byly při parkování z e-kola vyňaty a uloženy jinde. Baterie jsou vůbec tématem pro diskuse a škodní výzkum. Pád kola nebo kolize za jízdy, nestabilní parkování a někdy dokonce i jenom vítr, který kolo převrátí, může mít za následek její poškození. Problémem jsou ze zkušenosti i příliš vysoké nebo naopak příliš nízké teploty, jak píše specializovaný časopis Schadenprisma. V něm se uvádí: „Není-li elektrokolo v létě uloženo na stinném místě, dosáhne teplota akumulátoru rychle nejvyšší přípustné teploty. Je to jako v autě s elektrickým pohonem, kde vystoupá-li teplota na určitou úroveň, dojde na poškození lithiových článků baterie.“

Zástupce společnosti Wertgarantie v divizi bicyklů Georg Düsener konstatoval: „Zákazníci jsou už dnes velmi dobře informováni a mají jasné představy. To platí i pro oblast pojištění. Očekávají ideálně komplexní ochranu bez výluk a spoluúčasti. Ocení i přímé napojení na pojištění rovnou ve specializovaném obchodě, když tam najdou fundovaný kontakt.“


Mohlo by vás zajímat: Lékaři si loni polepšili o 11 %


Ale ne všichni pojistitelé do tohoto e-bikového vlaku naskočili nebo naskočit hodlají. Vidí jasně, že rostou škody a vyplácená plnění. Podle policejních statistik klesly počty odcizených kol v Německu na 260 000 ročně. Přes tento pozitivní trend ale zůstává podle německé asociace pojistitelů (GDV) celková částka škody stejná a činí 110 milionů EUR – tolik alespoň údaje za loňský rok. A to znamená, že s průměrným pojistným plněním od pojišťovny ve výši 730 EUR mluvíme o nové rekordní výši. Podle šéfa GDV Jörga Asmussena by kvůli úspěchu e-kol a jejich zvyšujícímu se zastoupení mohla částka odškodnění dále růst. Pro srovnání: před 10 lety platili v Německu pojišťovny za ukradené kolo v průměru 400 EUR.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články