Aktuálně mají ¾ kol prodávaných v Německu původ ze zahraničí. Nejvíce jich na trhu je z Kambodže, Polska, Bulharska, Nizozemska a z Tchaj-wanu. V předchozích letech se ovšem vrátila výroba bicyklů do Německa, a to díky elektromobilitě. Průměrná cena kola na prodejně (konvenčního i e-biku) činila loni 1 279 EUR. Cenu zvedá podstatný podíl elektrokol. V odbytu už e-kola dosáhla zastoupení 38,7 %, což představovalo loni 1,95 milionu kusů.
Mohlo by vás zajímat: Zdraví na pracovišti. Jaká je aktuální situace?
V loňském koronavirovém roce se dožila branže kol nových rekordních čísel. V porovnání s rokem 2019 se prodalo o 43,4 % více e-kol. Obrat celého cyklosektoru vzrostl o 60 % na 6,4 miliardy EUR. Ještě v roce 2017 to bylo 2,7 miliardy EUR. Z nevídaného boomu profitovalo na 40 německých průmyslových výrobců kol, a malé specializované manufaktury zrovna tak. Ale nejen oni: na své si přicházejí i pojistitelé. Podle sdělení jednoho z nich, Wertgarantie Group, přinesl rok 2020 v pojištění kol o 30 % pojistného více. Specialista na bicykly má více než 20 let zkušeností v tomto oboru. Ty zúročila společnost i při konstrukci modelu kalkulace tarifů pro e-biky.
Mohlo by vás zajímat: Lékaři si loni polepšili o 11 %
Některé pojišťovny vyžadují ve svých pojistných podmínkách, aby akumulátory byly při parkování z e-kola vyňaty a uloženy jinde. Baterie jsou vůbec tématem pro diskuse a škodní výzkum. Pád kola nebo kolize za jízdy, nestabilní parkování a někdy dokonce i jenom vítr, který kolo převrátí, může mít za následek její poškození. Problémem jsou ze zkušenosti i příliš vysoké nebo naopak příliš nízké teploty, jak píše specializovaný časopis Schadenprisma. V něm se uvádí: „Není-li elektrokolo v létě uloženo na stinném místě, dosáhne teplota akumulátoru rychle nejvyšší přípustné teploty. Je to jako v autě s elektrickým pohonem, kde vystoupá-li teplota na určitou úroveň, dojde na poškození lithiových článků baterie.“
Zástupce společnosti Wertgarantie v divizi bicyklů Georg Düsener konstatoval: „Zákazníci jsou už dnes velmi dobře informováni a mají jasné představy. To platí i pro oblast pojištění. Očekávají ideálně komplexní ochranu bez výluk a spoluúčasti. Ocení i přímé napojení na pojištění rovnou ve specializovaném obchodě, když tam najdou fundovaný kontakt.“
Mohlo by vás zajímat: Lékaři si loni polepšili o 11 %
Ale ne všichni pojistitelé do tohoto e-bikového vlaku naskočili nebo naskočit hodlají. Vidí jasně, že rostou škody a vyplácená plnění. Podle policejních statistik klesly počty odcizených kol v Německu na 260 000 ročně. Přes tento pozitivní trend ale zůstává podle německé asociace pojistitelů (GDV) celková částka škody stejná a činí 110 milionů EUR – tolik alespoň údaje za loňský rok. A to znamená, že s průměrným pojistným plněním od pojišťovny ve výši 730 EUR mluvíme o nové rekordní výši. Podle šéfa GDV Jörga Asmussena by kvůli úspěchu e-kol a jejich zvyšujícímu se zastoupení mohla částka odškodnění dále růst. Pro srovnání: před 10 lety platili v Německu pojišťovny za ukradené kolo v průměru 400 EUR.
Komentáře
Přidat komentář