GDV: Náklady na právní ochranu vzrostly o pětinu


			GDV: Náklady na právní ochranu vzrostly o pětinu
2.4.2019 Zahraničí

Náklady na prosazení právních nároků v Německu prudce rostou. Podle analýzy GDV (Celostátní svaz německého pojišťovnictví) se  v období 2012 – 2016 při zhruba ročně 1,4 mil. případů právní ochrany zvýšily průměrné náklady na právní zástupce (advokáty) a na soudní jednání o 19 %.

Podle GDV se ukazuje riziko značných nákladů na vedení soudního sporu například u známého emisního skandálu (“Dieselgate“). Vychází se z toho, že příslušní výrobci podváděli, pokud jde o měření emisí, a proto dluží poškozeným spotřebitelům odpovídající náhradu škody.

Právní postup proti prodejcům a výrobcům automobilů s dieselovými motory může již v první instanci (u soudu prvního stupně) stát více než 6500 EUR. K tomu je nutno připočítat ještě eventuální náklady na znalecké posudky. Tato čísla vyplývají z údajů německých pojistitelů právní ochrany, kteří nesou nákladové riziko u většiny v Německu vznesených individuálních žalob.


Čtěte také: 2018: Hannover Re narostl zisk o 10,5 %. Solventnostní poměr NN Group 230 %


Pokud se náklady rozklíčují, tak na advokáty, včetně projednání případu v první instanci, připadá částka 5400 EUR a na soudní výlohy zhruba 1100 EUR. Podle pojistitelů právní ochrany se celková „hodnota“ právního sporu u emisního skandálu pohybuje kolem 23 000 EUR. Pokud nemá žalobce sjednáno pojištění právní ochrany, tak musí nést pochopitelně příslušné nákladové riziko sám.

Proto Bernhard Gause, člen managementu GDV, varuje před tím, aby se občané při prosazování svých práv vystavovali příliš vysokému riziku. Současně připouští, že mnozí poškození v důsledku emisního skandálu, kteří nemají sjednáno pojištění právní ochrany, nejsou ochotni nést nákladové riziko spojené s individuální žalobou.

To se potvrzuje i u zhruba 400 000 řidičů poškozených emisním skandálem, kteří se místo toho připojili k vzorové žalobě, ačkoli i zde musejí poškození cestou žaloby prosadit svůj individuální nárok, přičemž do finálního rozhodnutí může uplynout hodně času.  

Podle aktuálních údajů německých pojistitelů celkově využilo do konce roku 2018 pojištění právní ochrany asi 144 000 řidičů poškozených emisním skandálem. Na základě toho pojistitelé již vyplatili 380 mil. EUR, obzvláště na úhradu nákladů advokátů, soudních výloh a znaleckých posudků. Hodnota všech právních sporů spojených s emisním skandálem se dostala na více než 3,3 mld. EUR.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovna roku: Vyhlášen 19. ročník odborné ankety. Galavečer 14. května


Němečtí pojistitelé právní ochrany mají pro společnost značný význam, neboť přebírají za více než polovinu všech domácností v Německu nákladové riziko z možných právních sporů. V roce 2017 vynaložili na pojistné plnění u 4,1 mil. právních sporů cca 2,7 mld. EUR. Z toho připadalo 85 % na úhradu honorářů advokátů. Podstatné je, že ta strana, která v soudním procesu prohraje, musí zpravidla převzít jak soudní výlohy, tak náklady na vlastního advokáta i advokáta protistrany.

Aby se „právo“ dalo i v budoucnu zaplatit, navrhují pojistitelé kromě jiného, aby advokáti u určitých pro ně méně nákladných postupů akceptovali v rámci souboru předpisů o nákladech snížení poplatků.  To by se mohlo použít například pro následné řízení podle vzorové žaloby a u těch advokátů, kteří získávají své pověření ve značném počtu online a případy zpracovávají standardním způsobem. A tak tomu je právě u mnoha žalob na výrobce automobilů.

Zdroj: GDV

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články