Celkově zanechala koronavirová krize citelné stopy v náladě dotazovaných osob ze střední generace. Zatím tyto osoby vyšly z pandemie materiálně vcelku dobře. Nicméně se ale cítí více vystresovány. Ještě loni jich bylo s takovým pocitem cca 33 %; letos stoupl jejich podíl na 39 %. V důsledku očkování poklesly obavy, pokud jde o osobní nakažení. Ovšem rodiče ze střední generace si dělají v současné době větší starosti o vlastní děti s tím, že by se mohly nakazit COVID-19. K znejistění vede také rostoucí tlak na peněženky. Od počátku tohoto roku stále rostoucí cenová hladina, obzvláště u energií a potravin, stejně jako očekávání vyšších daní a poplatků patří mezi největší obavy střední generace. Dvě třetiny z nich zatěžuje cenové zvýšení silně.
Mohlo by vás zajímat: PwC: Nástup elektromobilů táhne Čína, prodeje v Evropě o polovinu vyšší než loni
Čtvrtá koronavirová vlna zasahuje podle Institutu střední generaci obdobně jako politiku ve své enormní intenzitě neočekávaně. Pandemie a silně rostoucí ceny dopadají na lidi těžce a odklánějí pozornost od velkých dlouhodobých výzev, jako je například zvládnutí klimatické změny. Co se týče pohledu na novou spolkovou vládu nelze u většiny střední generace zatím pozorovat žádnou změnu nálady. 40 % respondentů se dívá na novou německou vládu s nadějemi. Ovšem 44 % vyjadřuje naproti tomu skepsi nebo dokonce výrazné obavy. Mnohem pozitivněji vypadá úsudek těch, kteří si dělají značné starosti ohledně klimatické změny. Z nich se 54 % dívá na novou vládu s nadějemi.
Pokud jde o vládní modernizační plány a plány digitalizace, je nyní většina střední generace ještě skeptická. Pouze každý pátý respondent počítá s tím, že modernizace země bude provedena rychle. Snad z důvodu koronavirového krizového řízení spatřují osoby ve věkové kategorii 30–59 let u státu a jeho institucí ve srovnání s hospodářstvím značné nedostatky v účinnosti. Současně ale pokládá střední generace digitalizaci a modernizaci za naléhavé. Ovšem také u digitalizace se podle střední generace postupuje především v oblastech, za něž zodpovídá stát, pomalu. To platí hlavně pro komunální správu (78 %), školy (76 %), úřady a orgány (73 %).
Mohlo by vás zajímat: Německé pojišťovny sází na hybridní pracovní model
I po dvou letech pandemie hodnotí většina rodičů digitální vybavení škol jako nedostatečné. Pouze 30 % rodičů školních dětí zastává názor, že se digitální vybavení škol v průběhu pandemie zlepšilo. Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, se k tomu vyjádřil velmi trefně. Podle jeho názoru musejí být školy tak digitální jako život. Nelze si dovolit, aby děti získávaly digitální erudici jen doma.
V rámci politické agendy patří podle střední generace ochrana klimatu k nejdůležitějším úkolům, před nimiž stojí nová vláda. Velké starosti ve věci změny klimatu si nyní dělá jen menšina respondentů (42 %). To má co do činění asi s tím, že změna klimatu je pociťována jako nebezpečí spíše ve střednědobém a dlouhodobém horizontu. Takže pouze 26 % respondentů ze střední generace se cítí změnou klimatu a jeho dopady osobně ohroženo. Ale 69 % to považuje za ohrožení budoucí generace, a to včetně dětí střední generace.
Povodňová katastrofa z července 2021 mnohým respondentům jasně ukázala, že takových nebezpečí přibývá. 76 % střední generace vychází z toho, že v budoucnu bude častěji docházet k takovým povodňovým katastrofám, jaká se udála v červenci 2021 zejména v oblasti Ahrtal. Výzkum rovněž dospěl k tomu, že Německo je na takové katastrofy nedostatečně vybaveno. Proto tři čtvrtiny střední generace požadují, aby se Německo v této oblasti dovybavilo. To se týká i informací pro občany. Právě osoby z rizikových oblastí se cítí být nedostatečně informovány o možných přírodních nebezpečích v jejich vlastním regionu a o možných důsledcích katastrof.
Mohlo by vás zajímat: Robert Kareš: Zakotvení problematiky pojištění cizinců v právu EU
Výzkum dále ukázal, že všichni – tj. stát, hospodářství a společnost – musejí v této oblasti dělat více. Podle názoru Asmussena nelze při obnově Ahrtalu činit podruhé stejnou chybu a znovu stavět v zónách ohrožených povodní.
Na závěr je třeba uvést, že výzkum byl určitě reprezentativní. V první polovině listopadu 2021 bylo osloveno celkem 1055 mužů a žen ze střední generace, která vytváří 80 % daňových příjmů a reprezentuje cca 70 % výdělečně činných osob. Dá se tedy konstatovat, že tato generace táhne německou společnost. Výstupy z výzkumu jsou aktuální a určitě přínosné. Mimo jiné dokládají, že provádění výzkumů veřejného mínění či trhu na úrovni asociací pojišťoven má smysl, jak z hlediska úspory nákladů, tak z hlediska image oboru i praktického využití.
Komentáře
Přidat komentář