Podle čeho se Němci rozhodují pro úvěr?


			Podle čeho se Němci rozhodují pro úvěr?
19.11.2021 Zahraničí

Šest z deseti Němců už někdy v minulosti čerpalo úvěr: 16 % na nemovitost a 48 % spotřebitelskou půjčku. K tomuto závěru dospěla aktuální letní studie agentury Psyma. Polovina „dlužníků“ už úvěr splatila, polovině stále ještě běží, zejména těm s vysokými příjmy. Analýza rozebrala i další aspekty úvěrů v Německu.

Proč se dotyčný rozhodl pro konkrétní úvěrový ústav či banku? Na prvním místě jmenovali respondenti nejlepší výhodnost nabídky. Dalšími důležitými důvody byly už stávající klientský vztah, případně byla banka považována za „domácí“. Úroky a poradenství následovaly na dalších místech. Ukázalo se, že dosavadní klientský vztah je podstatně častějším motivem u starších respondentů, zatímco pro osoby s vysokými příjmy jsou podstatně významnějším rozhodovacím kritériem nižší úroky. Tito oslovení si rovněž mnohem více považují dobrých poradenských služeb.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Martin Diviš


Příjemci úvěru na nemovitost jsou tendenčně o něco starší (skupina 40+) a mají buď střední, nebo vyšší příjem. Zajímavý byl i poznatek, že mladší věřitelé do 40 let nemají ve větší oblibě přímé digitální poskytovatele než starší příjemci půjčky. Asi 80 % všech nemovitostních kreditů bylo vyjednáno a uzavřeno u banky osobně. Nejoblíbenějšími ústavy pro tyto účely jsou v Německu Sparkasse (podíl 37 %), následovaná Volks/Raiffeisenbak (23 %). Další finanční instituce už jsou seřazeny v žebříčku s větším odstupem.

Spotřebitelské úvěry jsou v porovnání s nemovitostními o něco častěji sjednány ze strany mužů. K tomu jsou příjemci půjčky tohoto druhu mladší osoby a také osoby spíše v nízkopříjmových skupinách. Nejčastěji je uzavřena smlouva o půjčce na vozidlo (40 %). Další bezmála čtvrtina spotřebitelských úvěrů (23 %) je určena k refinancování jiných půjček (například na studium). Příjemci s nižšími příjmy si berou půjčku na nákup nábytku, spotřebičů do domácnosti (19, resp. 10 %). 5 % příjemců úvěrují tímto způsobem i cestování a dovolenou.


Mohlo by vás zajímat: Šichtařová a Vavruša: Jak hasit požár povodní? Děti jsme pustili do jámy lvové


Pro přijetí spotřebitelského úvěru jsou podstatné nízké úroky a malé měsíční splátky. I zde se ale ukazují rozdíly mezi příjmovými skupinami: osoby s vysoký příjmem považují za důležitější nižší úroky a možnost mimořádného splacení, zatímco pro lidi s nízkými příjmy hrají největší roli nízké měsíční splátky.

Více než polovina německých respondentů si vůbec neumí představit, že by si vzala malý úvěr do 5 000 EUR (57 %). Se zvyšujícím se věkem zájem o nízkou půjčku klesá: čím je člověk starší, tím je méně pravděpodobné, že přistoupí na malý úvěr. Čtvrtina Němců si naopak umí představit, že by půjčkou financovala domácí spotřebiče, pětina nábytek do bytu. Většinově uvažují tyto skupiny o postupném financování nákupu s nulovým navýšením ceny, která se jim nabízí při koupi jak v kamenných, tak i on-line obchodech stále hojněji. Více než čtvrtina dotázaných by si půjčku vzala tam, kde zboží kupuje. Častěji by však respondenti využili svoji domácí banku (41 %) nebo srovnávací portály (36 %), aby tam požádali o půjčku. Nízkou odezvu měly mezi respondenty reklamy na půjčky od různých finančních společností: ty by vzalo v úvahu asi 8 % oslovených.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články