Proč lidé neuzavřou pojištění, které považují za důležité?


			Proč lidé neuzavřou pojištění, které považují za důležité?
7.3.2023 Zahraničí

Když konzumenti nebo firmy považují nějaké pojištění za významné, přesto si ho ale nesjednají nebo ho nadále nedrží, mají pro to různé důvody. Podle ankety je v popředí těchto důvodů uvažování klientů o výši pojistného a finančních možnostech. Jiní zase postrádají adekvátní poradenství. U malých a středních firem (SME) hrají větší roli starost o výplatu pojistného plnění v případě škody a o poměru cena/výkon pojistných řešení.

Jde o zvláštní situaci: člověk vnímá nějaké pojištění jako důležité, přesto nedojde k jeho sjednání anebo není prodlouženo a smlouva zaniká. EIOPA jako evropský dozorový orgán zkoumala nejrůznější motivy, jež k takovému postupu vedou. Stalo se tak v rámci ankety koncem června 2022. Text současně porovnává celkové evropské výsledky s rakouskými.


Mohlo by vás zajímat: Odpověď PVZP na článek: „Kulatý stůl ke zdravotnímu pojištění cizinců...“


Nejdůležitější krytí pro finanční zdraví

Klienti byli nejprve ve studii tázáni, jaké pojistné produkty z předloženého seznamu považují za nejdůležitější pro zachování jejich „finančního zdraví“. V rámci Evropské unie nejčastěji respondenti uváděli úrazové a zdravotní pojištění, stejně jako životní pojištění. Za nimi následovaly pojištění příjmu a krytí pro případ přírodní katastrofy. Na seznamu byla dále seřazena i další pojištění: domácnost, odpovědnost, pojištění auta, a dále pak i cestovní pojištění a pojištění elektroniky. Další zajímavý poznatek: 21 % oslovených nepřikládalo žádnému z těchto produktů větší význam pro jejich finanční zdraví a 13 % se k tomu nevyjádřilo.

Důvody spotřebitelů

Jaké důvody vedou klienty k tomu, že si neuzavřou nebo neprodlouží pojištění, o němž současně říkají, že ho považují za významné pro své finanční zdraví? Jak k tomuto rozhodnutí dojdou? „Pojistné je příliš vysoké“ – to je nejčastěji uváděný důvod v Rakousku s podílem 25 %, zatímco v celé EU je takové smýšlení zastoupeno méně (19 %). Pro 21 % Rakušanů neladí poměr cena/výkon a pro 12 % vystaví stopku možnosti jejich rozpočtu. V rámci Evropy je problematický poměr ceny a výkonu pro 17 % respondentů, zatímco limity rozpočtu hrají roli pro 19 % oslovených. V Rakousku více než desetina účastníků ankety uvedla rovněž absenci řádného poradenství (11 %; EU 12 %). Omezené krytí nebo výluky z pojištění ruší 7 % Rakušanů a 9 % Evropanů natolik, že na pojištění rezignují.

Dalšími důvody s již relativně nižším zastoupením jsou:

  • žádoucí produkt je k mání jen společně s jiným pojištěním, které už má dotyčný sjednáno;
  • dotyčný nepovažuje za pravděpodobné, že při škodě dostane od pojišťovny pojistné plnění;
  • rozsah krytí není zcela srozumitelný a jasný;
  • neexistuje skutečná možnost volby mezi různými strukturami pojistného.

Mohlo by vás zajímat: Kulatý stůl ke zdravotnímu pojištění cizinců: Ukázka neznalosti a arogance


Důvody malých a středních podniků

Anketa obesílala i malé a střední firmy (segment SME). V jejich případě šlo samozřejmě o jiné druhy pojištění, jež byly považovány za nejdůležitější pro „finanční zdraví jejich podnikání“ – především pojištění přerušení provozu, majetkové pojištění, odpovědnost a právní ochrana.

Seznam možných motivů rezignace na pojištění je v tomto případě o něco kratší než v retailu. V Rakousku dominují mezi SME starosti, že v případě škody firma od pojišťovny nedostane náhradu (22 %) a také pochybnosti o vyváženém poměru nákladů a užitku pojištění (21 %). V rámci celé EU byly tyto úvahy rovněž zastoupeny silně: nedůvěra v pojistné plnění při škodě z 20 % a příliš drahé pojištění vzhledem k riziku dokonce z 25 %.

Limity rozpočtu, výše pojistného, nedostatečný rozsah krytí a neporozumění rozsahu krytí následují v Rakousku shodně podílem po 13 %. Rozpočtové hranice a příliš vysoké pojistné jsou v celé Evropě zastoupeny silněji (16 %, resp. 18 %).


Mohlo by vás zajímat: Nečekaný návrh změny zákona přidává definici úrazu. Jaký bude dopad na klienty?


Potíže při placení pojistného

Další otázka se zaměřila na to, zda respondenti měli v době 3 uplynulých let před konáním ankety někdy potíže s placením pojistného. Toto se týkalo všech účastníků studie. 9 % Rakušanů a 7 % oslovených z EU připustilo, že se jim stalo, že z důvodů nedostatečného budgetu nemohli zaplatit pojistné za mnohá pojištění. 4 % rakouských dotázaných a 5 % respondentů z EU museli pojistné uhradit „na úvěr“. Dalším 4 % Rakušanů se stalo, že jim pojišťovna vypověděla smlouvu pro nevčasné placení pojistného (EU 3 %). V případě malých a středních firem účastníci rovněž uváděli, že vypověděli ve sledovaném tříletém období smlouvu, protože podle nich neopodstatněně vzrostlo pojistné (Rakousko 4 %; EU 7 %).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Jiné důvody v ČR?

Michal Procházka,  8. 3. 2023

Nevím, jak to je v ostatních zemích EU, ale v ČR může být jednou z příčin historicky nasbíraná nedůvěra. Ani nemám na mysli nižší než očekávané plnění při pojistných událostech. Především se jedná o nekalé obchodní praktiky na straně pojišťoven a v poslední době se čím dál tím víc ukazuje, že spousta pojistných smluv je neplatná, a to zejména smlouvy investičního životního pojištění. Když jsem zkusil "test smlouvy" na webu podvedeniklienti.cz a vyzkoušel smlouvy, které máme v rodině, spadla mi brada. Čtyři smlouvy z pěti jsou neplatné.

RSS

Související články