Podle všeho se přece jen povědomí o financích a jak s nimi zacházet v Rakousku v poslední době zlepšilo. A přesto 49 % dotázaných respondentů hodnotí stav svých vlastních informací o financích i nadále jako nedostatečný. Přitom banky a pojišťovny, které tuto mezeru ve vědomostech v této oblasti dlouho vyplňovaly, stále více tuto svoji vůdčí roli ztrácejí. Převahu získává internet a „profesor Google“.
Podle výsledků studie odpovídali oslovení na otázku, kde jsou jejich hlavní zdroje informací o finančních záležitostech takto: rodiče (40 %), banky a pojišťovny (38 %), škola (32 %) a blízcí přátelé (31 %). V uplynulých třech letech získaly na významu velmi výrazně škola a internet, zejména ve věkové skupině pod 30 let, tedy digitálně zaměřená generace. U tohoto segmentu je také nejmarkantnější odklon od informačního zdroje bank.
Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2019 v Česku dle oPojištění.cz
Na otázku, kdo by měl vlastně občanům finanční vědomosti zprostředkovat, odpovědělo celých 61 % respondentů, že by to měla být škola nebo univerzita. A to bylo o pětinu více než ještě před třemi roky. Na dalších pozicích byly uváděny finanční instituce, tedy banky a pojišťovny.
„Finanční vzdělávání patří do školy. To je jediné místo, kde je možné institucionálně získat vědomosti o souvislostech mezi příjmy, daněmi, úroky, úsporami a penzijním zabezpečením. Finanční vzdělávání je základním pilířem rovnosti šancí mezi ženami a muži a mezi rodinami, které se liší v možnostech dát svým dětem v této oblasti do života více či méně ze svých vlastních vědomostí a zkušeností,“ konstatovala na okraj ankety vedoucí výzkumného ústavu Gallup Andrea Fronaschütz.
Komentáře
Přidat komentář