Tragédie Kobe Bryanta optikou pojišťovnictví


			Tragédie Kobe Bryanta optikou pojišťovnictví
14.2.2020 Zahraničí

V lednu došlo poblíž Los Angeles k havárii vrtulníku, při níž zahynula basketbalová star Kobe Bryant a dalších osm osob včetně jeho dcery. Zpráva o této tragické události zarmoutila nejen sportovní svět. Důvodem havárie spolehlivého vrtulníku Sikorsky S-76B byla s největší pravděpodobností mlha. Vrtulník narazil do hory  rychlostí 244 km/hodinu, takže v zásadě nebyla šance na přežití. Podle příslušných sdělovacích prostředků za škodu ručí pojišťovna American International Group (AIG). Vlastník vrtulníku prý disponuje pojištěním s limitem pojistného plnění přes 50 mil. USD.

Ihned po oznámení úmrtí Kobe Bryanta vyjádřili hlubokou lítost nad touto ztrátou významní představitelé sportovního, uměleckého a politického života z mnoha zemí světa. V nekrolozích byly oceněny Bryantovy sportovní i umělecké úspěchy a byly prezentovány jeho například trenérské aktivity v posledním období. V tisku bylo připomenuto i zřícení vrtulníku, při kterém zemřel dne 27. října 2018 majitel fotbalového klubu Leicester City Vichai Srivaddhanaprabha a další čtyři osoby. Brzy po nehodě se ukázalo, že pojistitelem je v tomto případě American International Group (AIG), která šetřila tuto závažnou škodní událost v odhadované výši 38 milionů liber.

Podle článku zveřejněného na portálu Versicherungswirtschaftheute jsou nehody vrtulníků řídké, ale často se smrtelnými následky. Adekvátní pojištění je naprosto nezbytné, protože tyto létající objekty jsou relativně těžké a naplněny hořlavým leteckým palivem – kerosinem, takže představují značný rizikový potenciál i pro osoby, které nejsou na palubě vrtulníku.


Mohlo by vás zajímat: ČAP: Pojišťovny odhalily pojistné podvody v hodnotě 1,133 miliardy Kč


V článku se uvádí, že podle Montrealské úmluvy, která upravuje i otázky odpovědnosti za škody způsobené v mezinárodním civilním letectví, činí minimální pojistná částka v případě vrtulníku, kterým letěl Kobe Bryant, 7 mil. SDRs (Special Drawing Rights – Zvláštní práva čerpání), což odpovídá cca 9 mil. EUR. SDRs jsou od roku 1969 zúčtovací jednotkou Mezinárodního měnového fondu, která je tvořena košem pěti měn (EUR, GBP, JPY, RMB, USD). V případě leteckých nehod se používají jako kalkulační jednotka.

Při pojišťování vrtulníků se v praxi uplatňují nad rámec minimální pojistné částky limity pojistného plnění, které se u jednotlivých pojistitelů liší. Versicherungswirtschaftheute správně podotýká, že vzhledem ke speciálnímu právnímu prostředí v USA mohou být vzneseny další odpovědnostní požadavky.

Německý přístup

Pokud jde o Německo, tak je prý provoz vrtulníků pro soukromou přepravu ve srovnání s takovými metropolemi, jako jsou Los Angeles, Londýn nebo Rio de Janeiro, nízký. Důvodem je ta skutečnost, že centrální místa například v Berlíně se dají lehce dosáhnout autem. V roce 2018 bylo v Německu registrováno šest nehod vrtulníků a v roce 2017 jen čtyři. Průměr za období 2013-2017 činí 8 nehod vrtulníků ročně.

V roce 2018 došlo při kolizi vrtulníku EC 135P2+ s letadlem Piper PA 28 RT k úmrtí dvou osob, které se nacházely v těchto leteckých prostředcích. V roce 2017 se udály tři nehody, kdy přestal fungovat motor, resp. měl poruchu. Při přistání byly pak příslušné vrtulníky těžce poškozeny.  V období 2013-2017 byla v Německu vykázána každý rok jedna taková nehoda. Přitom je v Německu každoročně uvedeno do provozu 630 nových vrtulníků, které musejí být pojištěny.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Rok 2020 ve stínu Brexitu a negativních rozhodnutí vlády


Princip pojišťování vrtulníků je podle Versicherungswirtschaftheute podobný jako u motorového vozidla. Musí být sjednáno povinné pojištění odpovědnosti a často se sjednává i havarijní pojištění a pojištění cestujících pro případ úrazu. Na výši pojistného u pojištění odpovědnosti má vliv typ vrtulníku, účel používání, vytížení a kvalita pilotů. Musejí být dodrženy minimální pojistné částky. 

V Německu se vrtulníky používají primárně k záchraně a již méně k přepravě prominentů. Pojistitelé registrují jen výjimečně škodné události při přepravě velmi důležitých osob. Více škod je způsobeno při pohybu vrtulníků nad mořem (např. přeprava osob a věcí na ropné plošiny) nebo v horách, protože tam se piloti střetávají s extrémními klimatickými podmínkami.

Jedno je jasné. Nehodám vrtulníků nelze zabránit. Mobilita v sobě skrývá i riziko nehody. To potvrdil i případ Kobe Bryanta.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články