Jaroslav Besperát: Navzdory krizi bude i rok 2021 úspěšný


			Jaroslav Besperát: Navzdory krizi bude i rok 2021 úspěšný

Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) působí na trhu již více než čtvrt století. Generálního ředitele pojišťovny Jaroslava Besperáta jsme se zeptali, jak se společnosti daří navzdory pandemické krizi a jak by zhodnotil své působení v čele této úspěšné pojišťovny.

Jak se koronavirová pandemie podepsala na fungování České podnikatelské pojišťovny podle jejího Generálního ředitele pojišťovny Jaroslava Besperáta?

Na počátku loňského roku jsme si všichni mysleli, že budeme v ČPP hlavně slavit, respektive si připomínat čtvrtstoletí působení naší pojišťovny na trhu. Nakonec všechno převážily úplně jiné události, které nikdo z nás nepředpokládal. Koronavirová pandemie samozřejmě ovlivnila úplně všechno v zemi, nás nevyjímaje. Můžu říct, že jsme se s tím jako pojišťovna popasovali velmi dobře. Jen to ukazuje, že když se jako Češi ocitneme ve stresových situacích, tak se dokážeme semknout a fungujeme i v těžkých dobách.

A tak tomu bylo i v jarních covidových měsících. Zatímco lidé obvykle nadávají na IT, tak na jaře právě ve spolupráci s našimi IT specialisty se nám podařilo během dvou tří dní zhruba 95 procent našich zaměstnanců převést na home office. To znamenalo lidi vybavit notebooky a nastavit jim vzdálený online přístup do pojišťovny, aby mohli plnohodnotně fungovat i v rámci omezení. Celá firma se tak prakticky okamžitě přepnula do režimu home office, aniž by to mělo nějaký zásadní vliv na její chod. Současně bylo potřeba upravit režim fungování našich poboček, abychom dostáli všem hygienickým a bezpečnostním požadavkům. Všechno ale fungovalo bez větších problémů a klienti i přes pandemická omezení získali kvalitní servis.


Mohlo by vás zajímat: 3Q 2020: UnitedHealth vzrostlo pojistné o 7,4 %. Kaiser má provozní zisk +15,1 %


Jak se covid podepsal na obchodním výkonu pojišťovny v uplynulém roce?

První jarní měsíce, kdy bylo v zemi všechno zavřeno, se logicky podepsaly na výkonech pojišťovny. Šikovně jsme ale využili naše 25leté výročí ČPP a začali nabízet 25procentní slevy na povinném ručení a dalších pojištěních. A to se maximálně chytlo. Obchod nám pak zase vystřelil vzhůru a měsíce květen, červen, červenec byly vysoce nadprůměrné. Prodej pojištění se u nás tak rychle vzpamatoval a vrátil se na úroveň před pandemií.

A co další měsíce, respektive další – druhá vlna pandemie?

Jarní lockdown byl pro nás na rozdíl od státu velkým ponaučením. Udělali jsme taková opatření, že když se něco podobného bude opakovat, už nás jen tak něco nepřekvapí. A tím jsme se připravili na další covidovou vlnu. Během letních měsíců, kdy se všechna omezení v zemi uvolňovala, jsme byli stále v pohotovosti. Naši obchodníci měli snahu zrušit omezení i u nás, prozíravě jsme to ale neudělali. Od počátku jsem říkal, že budeme opatrní a od režimu home office plošně ustupovat nebudeme. Díky tomu nás druhá pandemická vlna nijak nezaskočila. Všechny procesy jsme měli nastavené už z jara, takže velmi rychle jsme se zase přepnuli zpátky do režimu práce z domova.

Jak nahlížíte do budoucna na využívání kombinace práce v kanceláři a z domova na home office?

Jestli nám koronavirová doba něco přinesla, tak je to právě schopnost daleko více věcí vyřizovat na dálku bez nutnosti osobního kontaktu. Ukázalo se, že lidé jsou ochotní se učit novým věcem a když je potřeba, tak nemají problém si rychle osvojit technologické vymoženosti současné doby. Takže určitě kombinaci práce v kanceláři a z domova budeme do budoucna více využívat. Na druhou stranu je ale třeba říci, že je potřeba nastavit nějaký pevný režim, aby i práce z domova byla efektivní. Je potřeba vhodně nastavit i systém firemních porad na dálku, kolik by optimálně mělo být přihlášeno lidí, jak správně při tom komunikovat, a řadu dalších věcí. Celá věc může vypadat na první pohled jednoduše, ale opak je pravdou. Například se ukázalo, že pokud má být porada aspoň trochu efektivní, tak maximální počet lidí by při ní měl být nejvýše okolo deseti až dvanácti. A také se nám osvědčilo, aby se lidé při vzdálené online komunikaci i viděli. To znamená využívat videokonferenci.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Prognózy kam se podíváš


Jaké očekáváte finální výsledky pojišťovny za rok 2020?

Rok 2020 byl pro nás úspěšnější než ten minulý, a to i navzdory koronaviru. Je to právě díky tomu, že se nám podařilo si s celou pandemií rychle a efektivně poradit, a přijatá omezení měla pak jen minimální vliv na chod a fungování celé pojišťovny. Celkový předpis pojistného v loňském roce přesáhne u nás 11 miliard korun a splníme všechny plány, které jsme si nastavili. Úspěšný rok potvrzují nejen naše obchodní výsledky, ale i četná ocenění našich produktů a služeb, které jsme získali v uznávaných anketách. Kupříkladu v soutěži Nejlepší pojišťovna 2020 jsme bodovali hned třikrát a získali zlatou medaili v kategorii Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovna 2020. V dalších kategoriích jsme přidali stříbro a bronz. Úspěchy jsme slavili i v makléřské anketě Pojišťovna roku 2019–2020. Ve 20. ročníku této prestižní ankety jsme získali ocenění ve čtyřech z pěti vyhlašovaných kategorií.

Jaké máte očekávání do roku 2021, který se také ponese v duchu pandemických omezení?

Co se týká aktuálního roku, jsem již opatrnější. Jsem sice optimista, ale zůstávám raději při zemi. Původně jsem si na počátku o celé covidové epidemii myslel, že ji hravě zvládneme, nyní říkám, že se s ní musíme naučit žít. A to se týká i systému řízení a fungování společnosti. Již nyní vidíme, že do budoucna nebude nutné, aby se všichni zaměstnanci vrátili nastálo zase zpátky do svých kanceláří. Budeme stabilně využívat onu kombinaci práce v kanceláři a práce z domova. A to se pozitivně odrazí i v provozních nákladech společnosti. A jak to kde nastavíme, bude záležet na konkrétním útvaru pojišťovny a potřebách samotných zaměstnanců. Někde může být větší podíl práce z domova, jinde naopak zase menší. Nyní se to akorát učíme vybalancovat tak, aby zprostředkovatelé ani klienti nepoznali žádný rozdíl ve fungování pojišťovny.


Mohlo by vás zajímat: Martin Diviš: Pojišťovny jsou klientům blíž než dříve


Neuvažujete v příštích letech o snižování počtu zaměstnanců?

Pokud se nám bude dařit jako doposud, není žádný důvod k propouštění zaměstnanců. Hovořil jsem pouze o zefektivňování systému práce a větším využívání možnosti práce z domova.

Jak nahlížíte na budoucnost intenzivnější online komunikace se samotnými klienty, ať již v případě sjednávání smluv, či likvidace pojistných událostí?

Dá se říct, že klientů, kteří nebudou mít problém komunikovat s pojišťovnou elektronicky, bude do budoucna přibývat. Již dnes nabízíme zájemcům možnost sjednání pojištění bez jediné návštěvy pobočky, kde místo podpisu smlouvy akceptujeme zaplacení pojistného. V poslední době se na trhu čím dál více zmiňuje i možnost likvidace pojistné události na dálku prostřednictvím videohovoru. Zde technik pojišťovny při komunikaci klienta přesně naviguje, kam zaměřit kameru telefonu či tabletu například u poškozeného vozidla nebo při škodách v domácnosti. Nemám vůbec nic proti moderním technologiím, je ale zřejmé, že tato možnost bude využívána jen poměrně malou skupinou obyvatel. Navíc ne všude bude možné řešit likvidace pojistné události tímto způsobem. Ale i na této možnosti pracujeme, abychom ji klientům mohli brzy nabídnout.

Když se podíváte na produktovou nabídku vaší pojišťovny, kterým pojištěním se dařilo v prodejích nejvíce?

Určitě bych vypíchl naše nové pojištění NEON v různých variantách jako úrazové, životní či investiční pojištění. Po celý uplynulý rok se toto pojištění prodávalo velmi dobře, a to i díky 25procentní slevě na vybraná pojistná rizika. Dalším pojištěním, které zaznamenávalo nadprůměrné prodejní výkony, bylo naše nové autopojištění. U povinného ručení jsme podstatně navýšili limity plnění u škod na zdraví i majetku. I toto pojištění jsme nabízeli s atraktivní slevou ve výši 25 procent.


Mohlo by vás zajímat: ČKP: Alkohol za volant nepatří. Kde se v Česku tento nešvar šíří nejvíce?


Jak vnímáte cenový vývoj na trhu pojištění vozidel coby třetí největší poskytovatel povinného ručení?

Cena povinného ručení se na trhu pozvolna zvyšuje, protože narůstají jak škody na zdraví, tak i škody na majetku. „Plechové“ škody táhne vzhůru nejen rostoucí cena náhradních dílů, ale zejména stále dražší práce v autoservisech. Pozitivní pro klienty je ale skutečnost, že se v sazbách povinného ručení daleko více přihlíží k tomu, jak dobrými jsou řidiči. Řidiči, kteří dlouhá léta jezdí bez nehody, pak pociťují cenový nárůst jen velmi málo. Naopak problémoví motoristé, kteří způsobují dopravní nehody, musejí u povinného ručení sahat podstatně hlouběji do peněženky. Pomyslné cenové nůžky se mezi dobrými a špatnými řidiči u povinného ručení ještě více rozevírají.

Zmínil jste vaše nové povinné ručení. Co za změny přináší klientům?

Od podzimu máme v nabídce inovované Autopojištění Combi Plus IV, kde jsme velmi výrazně navýšili limity pojistného plnění u povinného ručení. Není už totiž výjimkou, když škoda při dopravní nehodě překročí minimální zákonný limit ve výši 35 milionů korun. Motoristům nabízíme celkem tři varianty povinného ručení. Nejnižší varianta povinného ručení SPOROPOV je nově spojena s limity ve výši 45 milionů korun pro majetkové a zdravotní újmy. Vyšší povinné ručení – SPECIÁLPOV – má limity ve výši 100 milionů korun a u stále více vyhledávané varianty SUPERPOV jsou limity 200 milionů korun. A klienti mají podobně jako u předchozích nabídek autopojištění největší zájem o střední cenovou variantu povinného ručení.

Co se týká pojištění motorových vozidel, lidé chtějí i další pojistné doplňky k povinnému ručení. O které mají největší zájem?

Tento trend nás velmi těší, že se motoristé snaží svá vozidla lépe pojistit a využívají k tomu četných připojištění. V naší nabídce naleznou hned 16 těchto pojistných doplňků. Největší zájem zaznamenáváme jednoznačně o připojištění skel. Řidiči si ale hodně sjednávají i rozšířené varianty asistenčních služeb či například připojištění střetu vozidla s divokou zvěří. Klienti, kteří mají u nás sjednané jen povinné ručení, jsou dnes již v menšině. Přibližně 70 procent našich motoristů má totiž k povinnému ručení sjednáno i něco navíc.


Mohlo by vás zajímat: 3Q 2020: PZU vykazuje značný pokles zisku


Jak byste vlastně zhodnotil čtvrtstoletí působení ČPP na českém trhu?

Celá historie ČPP, která vznikla prakticky na zelené louce, by se dala popsat jako budování stabilní a úspěšné pojišťovny. Pojišťovny, která nabízí plné spektrum pojistných produktů, přestože ji řada lidí vnímá zejména jako tradičního poskytovatele povinného ručení. Pojišťovna má za sebou velmi pestrou historii s několika milníky, kdy pro řadu lidí bude jedním z největších zvládnutí ničivých povodní v roce 2002. I pro mě osobně mají tyto povodně v souvislosti s ČPP zvláštní symboliku. Přesně měsíc před nimi jsem totiž nastoupil do ČPP jako obchodní ředitel. Dá se tedy říct, a v mém případě doslova, že jsem byl vhozen do studené vody.

Polovinu vašeho života jste věnoval pojišťovnictví. Nevnímáte to někdy tak, že vám pojištění polovinu života ukradlo?

Určitě neukradlo, naopak. Musím říci, že mě tato profese neskutečně baví. Na druhou stranu, ale kdyby mi někdo před 25 lety řekl, že se budu pohybovat v pojišťovnictví, nevěřil bych mu ani slovo. Jsem ale rád, že jsem si vybral tuto dráhu. Na pojišťovnictví se mi totiž ze všeho nejvíc líbí ta neskutečná provázanost se všemi oblastmi života společnosti. S pojištěním se jednoduše setkáte úplně všude. Ať už je to pojištění života a zdraví, auta, majetku, firem, podnikání, nebo odpovědnosti. Prakticky na cokoliv si vzpomenete, tak je spojené s pojištěním. Lidé si přitom kolikrát myslí, že pojištění vlastně ani nepotřebují. Když se jim ale něco zlého přihodí, voda jim poničí dům nebo jim obydlí třeba vyhoří, pak velmi rychle zjistí, proč je pojistná ochrana tak důležitá.

Den před Štědrým večerem jste oslavil životní jubileum padesáti let života. Když byste jako fotbalový fanoušek chvíli vnímal svůj život jako utkání na hřišti, už máte plány a představy do druhého poločasu? 

Já věřím, že ten druhý poločas bude stejně úspěšný jako první (smích). Navíc sám vždycky očekávám, že ve druhém poločase by měl být k vidění lepší fotbal než v první půli. Takže jsem se až orosil (smích) při představě, co bych měl všechno ještě vylepšit. Ale určitě se toho nebojím – já ani pojišťovna. A co rozhodně chceme, je vždy na trhu vyhrávat

Děkuji Vám za rozhovor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Gratulace

Petr K.,  13. 1. 2021

Škoda, že Kooperativa nemá svého Jaroslava Besperáta. ČPP ukazuje, jak lze veškeré negativní vlivy využít ve svůj prospěch a obchodní potenciál.

Související články