Tentokrát na otázky odpovídá generální ředitel Pojišťovny České spořitelny, Petr Zapletal.
1. Můžete v krátkosti zhodnotit změny, které se na trhu tento rok staly, a jaký měly dopad na pojišťovny i trh?
Největší letošní změna, tedy novela zákona o pojišťovnictví, nakonec nenastala. Jaké to bude mít dopady na pojistný trh, zjistíme až v průběhu příštího roku, kdy nás bude čekat schizofrenní prostředí regulace podle Solvency II (tak bychom se měli chovat) a Solvency I (tak nám říká zákon, že bychom se měli chovat). Napjaté očekávání, zda bude regulace provizí, se projevilo tak, že trh opatrně vyčkával na další vývoj a došlo tak k zamrznutí stávajícího stavu a prodloužení nejistoty, která panuje na trhu životního pojištění již řadu měsíců.
2. Jak se bude pojišťovnictví vyvíjet v roce 2016?
Pojistný trh životního pojištění klesá i přes růst volných prostředků občanů, nedostatečné pojistné krytí ve srovnání s vyspělými státy a vysokou motivaci k prodeji díky provizím. Jediná cesta ke zlepšení je růst kvality distribuce. Takovému vývoji ale musí předcházet přijetí nutných změn v podobě zvýšení transparentnosti trhu ve smyslu zlepšení informovanosti o kvalitě produktů a poradenství. Pokud by se tyto změny neuskutečnily, pojistný trh by nadále pokračoval ve stávajícím módu – tedy v poklesu.
Interně jsme už změny pro zvýšení kvality poradenských služeb udělali. Tlačíme na zlepšení poradenství a i v příštím roce budeme přistupovat ke zprostředkovatelům podle našich kritérií pro kvalitu prodeje. Chceme si také udržet stávající klienty, proto pracujeme na vylepšení klientské zkušenosti tak, aby s námi naši klienti měli důvod dále zůstávat. Všechny tyto kroky jsou v zájmu nás i celého budoucího pojistného trhu. My sami chceme, aby byl trh transparentnější, abychom dokázali lépe rozlišit, kdo klientům dobře radí a kdo se dívá jen na svůj prospěch.
3. Jak vaše společnost bojuje s pokulhávající finanční gramotností klientů?
Obecně si myslíme, že finanční gramotnost je potřebná praktická schopnost, a proto by měla být už součástí vzdělávacího systému.
My sami pak zvyšujeme finanční gramotnost klientů prostřednictvím našich zprostředkovatelů. Pravidelně je školíme a důsledně vyžadujeme, aby klientům předávali potřebné informace, což si ověřujeme pomocí záznamů z jednání.
Komentáře
Přidat komentář