Generali: Češi za dárky nejčastěji utratí 5 800 korun


			Generali: Češi za dárky nejčastěji utratí 5 800 korun
27.11.2018 Tiskové zprávy

Obchody se začínají plnit zákazníky a internetoví obchodníci nabírají brigádníky ve velkém. Vánoce jsou za dveřmi a dobrá ekonomická situace otevírá Čechům peněženky. Ti tak za dárky letos plánují utratit v průměru 5 784 Kč. Zjistil to průzkum pojišťovny Generali, který sledoval, jak Vánoce prožívají tři různé generace označované písmeny X (narození v letech 1966 až 1979), Y (1980 až 1994) a Z (1995 až 2003).

Z pohledu plánovaných výdajů za dárky největší útraty plánují zástupci nejstarší generace X, kteří hodlají utratit 7 184 Kč, takzvaní mileniáni počítají s výdaji 6 552 Kč a ti nejmladší, tedy internetová generace Z pak vydá částku 3 500 Kč. Bez ohledu na věk téměř stejně hodlají utrácet ženy (5 882 Kč) i muži (5 682 Kč).

Do listopadu má dárky nakoupeno skoro 40 procent lidí

Češi rozhodně nejsou národ, který by nakupování dárků nechával na poslední chvíli. Průzkum Generali ukázal, že 39 % lidí dárky nakoupí během v listopadu a nejpozději dva týdny před Štědrým dnem už je má pro své blízké doma dokonce 88 % populace. Generace Z nakupuje častěji na poslední chvíli (5 %) či jeden až dva týdny (14 %) před Vánoci. Oproti tomu generace X ve větší míře nakupuje během celého roku (15 %) a během září a října (16 %).


Mohlo by vás zajímat: Postřehy Evy Gmentové: Usmíření


Co si Češi přejí? A co nadělují druhým? V tom se překvapivě rozcházíme. „Lidé po osobním dárku nejčastěji uváděli, že by si přáli dostat zájezd či výlet. Konkrétně jich bylo 39 %. Paradoxně se ho ale většina nedočká, protože, takový dárek hodlá věnovat jen 10 % dotazovaných,“ říká mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek. Pětačtyřicet procent lidí se tak chystá blízkým nakupovat oblečení, ačkoliv po něm touží jen 25 % z nás. Nejmladší generace Z častěji ocení peníze (56 %) a elektroniku (56 %), zatímco z pohledu generace X jde o ideální dárek pouze v 21, respektive 22 % případů. Co je napříč generacemi podobné, je počet dárků, které svým blízkým budeme dávat – bude jich šest až sedm.

Největší strašák vánoc: přeplněné obchody a hádky

Vánoc jsou bohužel spojené i se stresem. Nejvíc (37 % dotazovaných) Čechy aktuálně děsí přeplněné obchody. Jen o něco méně (35 %) lidí v adventním čase trápí hádky a nedorozumění a 34 % lidí mrzí absence sněhu. Při pohledu na jednotlivé generace zjistíme, že hádky nejvíc stresují ty nejmladší (45%), ti nejstarší se naopak nejvíc děs tlačenic v obchodech. „Pro mnohé uklidňujícím zjištěním může být naopak fakt, že většina z nás si nedělá hlavu s tím, že dostane nevhodný dárek. Jak generace X, tak generace Y to uvedly jako to poslední, co by je ve spojení s Vánoci soužilo. Pouze internetová generace Z na poslední místo dala spálené vánoční cukroví, nevhodný dárek skončil předposlední,“ vypichuje zajímavé zjištění Jan Marek.


Mohlo by vás zajímat: Jak si vedly největší zajišťovny ve 3Q 2018?


Vánoce za dvacet let? Nejspíš budou jiné

Průzkum pojišťovny Generali se zaměřil i na to, jak si lidé představují, že budou Vánoce vypadat v budoucnu. Více než polovina (60 %) dotazovaných uvedlo, že si myslí, že Vánoce budou za dvacet let jiné. Nejvíc lidí (12 %) odhaduje, že zásadní vliv na změnu tradičního svátku budou mít moderní technologie a on-line svět. Tento názor převažuje u střední generace mileniálů. Zastává ho 16 % z nich, zatímco z pohledu těch nejmladších (generace Z) to takový problém není. Jako ohrožení tradičních Vánoc moderní technologie vnímá jen 5 % dotázaných. Co dalšího podle Čechů změní podobu Vánoc? Šest procent lidí se bojí, že Vánoce nebudou trvale spojené se sněhem, pro 3 % ohrožení Vánoc představuje strach z politické budoucnosti a příchodu migrantů a 7 % lidí si myslí, že Vánoce zkrátka nebudou vůbec.

Zmíněné moderní technologie v čele s internetem Vánoce ovlivňují už nyní. A to z pohledu dotazovaných spíš negativně. „Víc než polovina Čechů (53 %) proto věří, že během vánočních svátků bude na internetu trávit méně času než obvykle. Podíl „offlajnových“ optimistů je o něco nižší v nejmladšími v generaci Z, kde si takové předsevzetí klade 44 % lidí,“ uvádí Jan Marek. Právě ti nejmladší naopak v největší míře (9 %) připouští, že během Vánoc na internetu stráví ještě víc času, než jsou zvyklí.

I když se různé generace v mnoha názorech a způsobech chování spojených s Vánoci liší, jedno zůstává obyvatelům Česka společné – víra ve fakt, že k českým Vánocům patří Ježíšek, nikoliv Santa Claus. Napříč všemi generacemi se na tom shoduje 96 % dotazovaných.

Reprezentativní průzkum pro pojišťovnu Generali provedla v listopadu výzkumná agentura Response:now na vzorku 360 respondetů ve věku 15 až 53 let.

Zdroj: Generali

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články