BaFin zakázal srovnávacímu portálu pojišťovací činnost


			BaFin zakázal srovnávacímu portálu pojišťovací činnost
21.10.2020 Zahraničí

Německý orgán dohledu BaFin (Spolkový ústav pro dohled nad finančními službami) učinil další právní krok vůči pojišťovacímu srovnávacímu portálu „Check24 Vergleichsportal Finanzen GmbH“ (dále jen „Chech24“ nebo „portál“), který má sídlo v Mnichově. Uložil mu ukončit pojišťovací obchod, resp. činnost.

Kromě pojištění zprostředkovává portál Check24 i úvěry. Klient si vybere produkt a jeho parametry – dobu platnosti, výši (např. úvěru), zvláštní požadavky – a portál reaguje formou tabulky tříděné podle pořadí poskytovatelů. Jestliže klient uzavře smlouvu, tak Chech24 získá provizi, to znamená, že se „koná“ zprostředkování. To ale není ten problém, na který se primárně zaměřil BaFin. Mnohem více mu vadilo, že portál Check24 svým klientům předložil nabídku s tím, že když se se klient stane nezaměstnaným, uhradí až 6 splátek úvěru.[1] Tím podle BaFin překročil Check24 působnost zprostředkovatele a provozoval pojišťovací činnost, aniž by k tomu měl nezbytné povolení.


Mohlo by vás zajímat: Home Office a bezpečnost práce: Jaké jsou naše povinnosti?


Podle Maximiliana Volze, autora článku zveřejněného na německém pojišťovacím portálu Versicherungswirtschaftheute, není sice pojišťovací činnost (v Německu) jasně definována, a to ani v občanském právu, ani v právu upravujícím dohled, ale přesto má BaFin jasnou představu o její struktuře. Ústavu BaFin se nepochybně nelíbilo, že pojištění úvěru pro případ nezaměstnanosti nabízené Chech24 představuje nezávislou, právně závaznou a samostatnou smlouvu. V podstatě je daná nabídka časově ohraničeným pojištěním pro případ výpadku splátek úvěru (pojištěním schopnosti splácet). Chech24 dostal od autora článku možnost, aby se po rozhodnutí BaFin vyjádřil ke skutkovému stavu. Podle Chech24 se rozhodnutí BaFin vztahuje jen na jednotlivou a již ukončenou akci. Společnosti patřící do skupiny Check24 mohou samozřejmě nadále zprostředkovávat pojištění schopnosti splácet (či také životní pojištění pro případ zbytku dluhu) nebo splátkové úvěry.


Mohlo by vás zajímat: Němečtí pojistitelé požadují větší státní podporu pro zemědělce


V další části článku se autor věnuje reakcím některých účastníků trhu. Nejdříve ale upozorňuje, že některé dřívější praktiky Chech24 se dostaly až k soudu a nezřídka to skončilo porážkou tohoto portálu. V článku dostal prostor k vyjádření i Klaus Hermann, jednatel pojišťovací společnosti „KH Versicherungen GmbH“. Ten uvítal rozhodnutí BaFin s velkou radostí. Arogance a ignorance, s jakou reagoval Check 24 na předchozí judikaturu, mohla podle Hermanna vzbuzovat dojem, že tento zprostředkovatelský stroj je povznesený nad věcí. Nyní byl podle Hermanna „uzemněn“. Znamená to návrat k dodržování platných pravidel.

Autor článku závěrem uznává, že v minulosti Chech24 projevil určitou nonšalanci ve vztahu k prohraným soudním případům. Nicméně v jeho prospěch je možno uvést, že jistým dílem – svým digitálním srovnávacím a zprostředkovatelským obchodem -– přispěl k transparentnosti a dalšímu rozvoji pojistného trhu v Německu.


[1] Rozhodnutí BaFin lze nalézt na: https://www.bafin.de/SharedDocs/Veroeffentlichungen/DE/Verbrauchermitteilung/unerlaubte/2020/meldung_200914_CHECK24_Vergleichsportal_Finanzen.html

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články