VWH: Jak se v posledních letech změnil podle vašeho názoru pohled klientů na pojištění?
Weiler: Nejvýznamnější změny přináší digitalizace, která poskytuje klientům mnohé výhody. Příkladem je likvidace pojistných událostí pomocí umělé inteligence. Tím se dá ušetřit nejen hodně peněz, ale lze celý proces zjednodušit a urychlit. To je klasické procesní zlepšení.
VWH: Jaká jsou vaše přání ohledně regulace?
Weiler: Regulace by měla být přátelská k inovacím. V tom nejlepším případě by mělo jít o naprostý soulad mezi politikou, ochranou spotřebitele a pojistiteli. Jedině takový postup může posunout obor kupředu. Aby mohly být využity příležitosti, jež nabízejí digitální technologie, musejí být vytvořeny moderní regulatorní a dohledové rámce. Pokud nás chce dohled doprovázet na cestě do digitální budoucnosti, pak se musí také odpovídajícím způsobem digitalizovat.
Mohlo by vás zajímat: Kamera, klapka, pojištění! Každý druhý hollywoodský trhák míří do Allianz
VWH: Co klienti očekávají od svých pojistitelů nebo od pojišťovacích zprostředkovatelů? Jakými kanály získává obor takové informace?
Weiler: V prvé řadě se zaměřujeme na chování klientů. Takže víme, že si přejí rychlou a spolehlivou komunikaci, ostatně stále častěji prostřednictvím e-mailu. V minulém roce obdrželi němečtí pojistitelé poprvé většinu žádostí klientů elektronickou cestou. Například 42 % dopisů bylo pojistitelům doručeno přes e-mail. Když se k tomu připočtou prodejní a klientské portály, tak pojistitelé dostávají každý druhý dopis od klientů digitálně.
VWH: Ve vztahu ke klientům hrají nyní rostoucí roli i Insurtechs. Jak využívají pojistitelé tento vývoj?
Weiler: Řada pojišťovacích podniků se snaží o otevření nových oblastí podnikání při využití kooperací s jinými subjekty. Například ve zdravotnictví jde o to připravit takové nabídky, které jdou nad rámec pojistného plnění příslušných pojišťovacích podniků. Postup se řídí tím, aby klient získal na jedné platformě v rozumné kvalitě vše, co potřebuje. K aplikaci dochází například i v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
VWH: Jak se pojistitelům daří stát se pro klienty nepostradatelnými?
Weiler: Jako pojistitelé se považujeme za partnery klientů, kteří jim dávají jistotu. Příkladem může být kybernetická bezpečnost. V rámci komunikační iniciativy „CyberSicher“ (Kybernetická bezpečnost) upozorňujeme na nebezpečí plynoucí z kybernetického prostoru, podporujeme firmy při aktivní prevenci a v případě úspěšného útoku poskytujeme rozsáhlou pomoc, která je v nouzové situaci pro mnohé malé a střední firmy nanejvýš důležitá a představuje silný argument pro sjednání kybernetického pojištění.
Mohlo by vás zajímat: AXA ČR a SR 2018: Zisk skupiny vzrostl o 29 % na 725 milionů korun
VWH: Pojistitelům se často předhazuje, že vyhotovují nesrozumitelné všeobecné pojistné podmínky a uvádějí na trh obtížně pochopitelné a netransparentní pojistné produkty. Vidíte v této oblasti nějaký pokrok?
Weiler: Již před půldruhým rokem jsme uzavřeli jazykové přepracování našich vzorových pojistných podmínek. Jsou v nich kratší věty, méně cizích slov a slovesa místo podstatných jmen. Celkově je nyní 50 souborů pravidel srozumitelnějších oproti dřívějšku. Při této práci jsme si nechali radit od jazykovědců. Byly však zapracovány i podněty od ochránců spotřebitelů a od pojišťovacího ombudsmana.
VWH: Odcházející ombudsman prof. Hirsch zdůraznil, že v průběhu jeho funkčního období se změnil jeho pohled na pojišťovnictví na pozitivní. Proč je přesto image oboru především s ohledem na likvidaci pojistných událostí ještě značně negativní?
Weiler: Uvedu konkrétní údaje. Likvidace probíhá téměř bez problémů. Jen v oblasti škodového a úrazového pojištění je ročně vyřízeno 23 milionů škodních událostí. Ve srovnání s tím je počet asi 9000 stížností, kterými se ročně zabývá pojišťovací ombudsman poměrně nepatrný. Výrazně převažující část našich klientů je tudíž zřejmě spokojena.
Komentáře
Přidat komentář