V úvodu zprávy, vycházející z výše zmíněné odborné publikace, SRI konstatuje, že čínská populace rychle stárne. V roce 2021 dosáhl počet osob ve věku 60 let a více celkem 267 milionů a podle příslušné prognózy by měl do roku 2040 vzrůst na 420 milionů, což bude představovat cca 30 % celkové čínské populace. Zdravotní stav se typicky zhoršuje s věkem, a proto poptávka po pečovatelských službách a s ní spojenou finanční ochranou značně akceleruje.
Mohlo by vás zajímat: Dva trendy v pojištění osob
Za účelem řešení této společenské potřeby podporuje čínská vláda reformy, jež by měly vylepšit infrastrukturu péče. Ve vybraných městech tudíž spustila pilotní programy pojistné ochrany v oblasti dlouhodobé péče s cílem vytvořit během 14. pětiletého plánu pro období 2021–2025 celonárodní systém daného pojištění, přičemž by mělo být nabízeno poskytování základní péče pro stárnoucí populaci.
Studie SRI, která je k dispozici v plném znění toliko v čínštině, je nesmírně cenná, neboť je prvním pokusem o kvalifikovaný odhad mezery v ochraně, pokud jde o dlouhodobou péči pro starší populaci v čínských městech. Jinými slovy se jedná o to poukázat na nedostatek finančních prostředků, jemuž starší osoby (zvláště invalidé) čelí při získávání základní péče a služeb podporujících žití. V současné době jsou disponibilní zdroje financování limitovány. Pilotní projekt veřejného sektoru týkající se pojištění dlouhodobé péče byl zahájen v roce 2016, ale doposud se nerozvinul celoplošně. SRI k tomu dodává, že čínský komerční pojistný trh pojištění dlouhodobé péče je zatím malý. Podílí se jen cca 1 % na celkovém pojistném soukromého zdravotního pojištění v Číně, jež dosáhlo v roce 2021 významné výše 131 mld. USD.
Mohlo by vás zajímat: Intermap představuje pojistnému trhu inovativní řešení výpočtu cen nemovitostí
Dále je třeba upozornit, že SRI nezpracovával danou studii jen u stolu ve Švýcarsku, ale že se realizoval společný výzkum SRI a Čínské asociace pojišťoven za účelem kvalifikovaně odhadnout velikost mezery v ochraně v oblasti dlouhodobé péče a její možný vývoj. Cílovou skupinou u tohoto výzkumu byly osoby ve věku 60 let a více v městských aglomeracích v Číně. Společný výzkumný tým definoval danou mezeru jako rozdíl mezi ochranou potřebnou pro péči a disponibilním financováním, do něhož lze zařadit pojistnou ochranu (jak ochranu poskytovanou státem, tak soukromým sektorem), finanční dotace a podporu rodin. Při výzkumu se zohledňoval i stupeň neschopnosti osob a způsob poskytování služeb (domácí péče versus pečovatelská zařízení).
Výzkum dospěl k závěru, že mezera v ochraně, pokud jde o dlouhodobou péči o městskou starší populaci v Číně, činila v roce 2021 celkem 143 mld. USD, což je 65 % vyčíslené potřeby ochrany. Z 35 % disponibilních zdrojů pochází 96 % z úspor domácností a 3 % z veřejných systémů dlouhodobé péče.
Mohlo by vás zajímat: Marek Woitsch: I u životního pojištění hrozí podpojištění
Mezera v ochraně je tedy obrovská. Zpracovatelé výzkumu si museli zákonitě položit otázku, jak tuto mezeru postupně zaplňovat. SRI využil zkušenosti z vyspělých pojistných trhů a dospěl k závěru, že udržitelný systém musí zahrnovat poskytování základní dlouhodobé péče prostřednictvím systémů sociálního pojištění organizovaných veřejným sektorem. Ale při uzavírání mezery v ochraně musí hlavní roli sehrát komerční pojištění rizik dlouhodobé péče.
Faktem je, že soukromý pojistný trh pojištění dlouhodobé péče je ještě v prvotní fázi svého rozvoje. K tomu, aby se tento trh mohl dostat do fáze vyššího růstu, tak je nezbytné zlepšení stavu v oblasti politiky a regulace.
Mohlo by vás zajímat: LAPA SERVICE oslavila 20 let na trhu odbornou konferencí. Co nového v likvidaci?
K vytvoření udržitelného mechanismu pro poskytování služeb v oblasti dlouhodobé péče, včetně dobře strukturované finanční ochrany, je třeba realizovat následující kroky:
- čínská vláda by měla vyjasnit doplňkovou roli komerčního pojištění v rámci vícepilířového systému ochrany s cílem doplnit poskytování dlouhodobé péče veřejným sektorem,
- regulátoři by měli vymezit infrastrukturu (např. standardy pro pečovatelské služby) a zpracovat směrnice či návody pro stanovování sazeb, oceňování rizik a konstrukci komerčních pojistných produktů dlouhodobé péče,
- tvůrci politik by měli zavést daňové motivace, aby povzbudili pojistitele k přípravě pojistných produktů pro soukromé pojištění dlouhodobé péče,
- pojistitelé by měli zvýšit tempo inovací pojistných produktů pro pojištění dlouhodobé péče s tím, aby byly přizpůsobeny podmínkám čínského pojistného trhu. Může jít například o hybridní produkty kombinující prvek dlouhodobé péče s vážnou nemocí, nebo s penzijními produkty,
- průmysl pečovatelských služeb by měl rozšířit svoji kapacitu a zlepšit efektivnost provozu, aby uspokojil rostoucí poptávku po péči v příštích desetiletích,
- poskytovatelé dlouhodobé péče a pojistitelé by měli spolupracovat, aby byl vybudován takový systém služeb v oblasti dlouhodobé péče, který bude zaměřen na zdravotní potřeby starší populace, zvláště na prevenci rizika a řízení služeb ve zdravotnictví, aby se snížily náklady pečovatelských služeb,
- pokud jde o v Číně vznikající rizikový pool, tak všechny zainteresované osoby by měly zvýšit své znalosti ochrany v oblasti dlouhodobé péče i pečovatelských služeb a využívat zahraniční zkušenosti.
Komentáře
Přidat komentář