Informační řada materiálů rakouského FMA nese obecný název „Mluvme o penězích“. V rámci ní se úřad s měsíční periodicitou zabývá nejrůznějšími aspekty světa financí. Pomocí těchto výstupů hodlají úředníci poskytnout objektivní zdroje informací pro všechny, kdo se cítí nejistí s ohledem na šíři a komplexitu různých finančních témat a kdo hledají srozumitelné odpovědi na různé každodenní otázky spojené s penězi. Aktivita byla nastartována letos v lednu.
Mohlo by vás zajímat: Tři druhy pojišťoven z pohledu pojištění osob (1. díl)
Tematické zaměření se řídí podle sdělení FMA nejčastěji se vyskytujícími dotazy došlými do informačního střediska pro spotřebitele. První dva materiály se věnovaly investičním podvodům a on-line spotřebitelským úvěrům. A březnové „číslo“ informuje široce o pojišťovacích srovnávacích platformách.
Reakce na sílící potřebu
„Dohled v Rakousku reagoval na situaci, že konzumenti mají stále větší potřebu využívat digitální obchodní kanály a porovnávat produkty a řešení mezi sebou on-line,“ sdělili oba členové představenstva FMA Helmut Ettl a Eduard Müller. Podle FMA získávají srovnávače zejména v oblasti pojištění stále větší význam. Ukázala to už studie „Digitalizace na rakouském finančním trhu“ zveřejněná v druhé půli roku 2019. Polovina pojistitelů nechává svá pojištění zalistovat do nabídky na srovnávacích portálech „Pojistné smlouvy se uzavírají touto cestou nejčastěji v oblasti pojištění aut a domácností nebo rodinných domů,“ vypočítávají Ettl a Müller.
Mohlo by vás zajímat: ČAP k 1Q 2021: Tempo růstu trhu znatelně zpomalilo!
Nyní tedy FMA vydal k tomuto tématu informační leták s praktickými tipy pro využívání srovnávacích portálů na pojištění. Základem pro materiál je provedený průzkum, jehož předmětem byla forma struktury, „výbava“ a praktiky srovnávačů.
Úředníci poskytují na dvou stranách instrukce a pokyny, na co je třeba dávat pozor při práci se srovnávačem. Patří sem třeba i to, aby si uživatel ověřil, zda konkrétní srovnávač disponuje oprávněním k takovému podnikání, zda publikuje aktuální informace a kolik subjektů do porovnání zahrnuje. Doporučuje se rovněž zjistit, v jakém vztahu je provozovatel srovnávací platformy se subjekty, které na něm své produkty nabízí, a také podle jakých kritérií jsou v porovnání řazeny.
Více informací v brožuře
Kromě stručné instruktáže na dvě strany vydal FMA také obsažnější brožuru pod titulem „Srovnávací portály v sektoru pojišťovnictví“. „Srovnávače mají přidanou hodnotu jen tehdy, když poskytují a zobrazují údaje o pojistných produktech tak, aby mohl uživatel na tomto základě učinit informované rozhodnutí,“ zaznívá z FMA. „Aby to bylo zajištěno, hrají důležitou roli jak transparentnost a nezávislost platformy, tak i aktuálnost údajů ke zveřejňovaným pojistným sazbám.“
Mohlo by vás zajímat: Polovina lidstva je online a většinou na mobilu
Brožura je směřovaná rovněž na konzumenty. Také si klade za úkol informovat o všem, na co je třeba dávat pozor, porovnává-li člověk pojištění za pomoci srovnávače, a rovněž předtím, než se rozhodne sjednat pojistnou smlouvu on-line přímo na něm. Knížečka má 11 stran a rozvádí to, co je krátce obsaženo v letáku. Delší výstup zahrnuje i vysvětlení a definice, například k parametrům srovnávačů, jejich statusu a nezávislosti, popřípadě rankingu seřazených produktů a k významu poradenství.
Komentáře
Přidat komentář