Nehody elektrokoloběžek jsou v Německu velmi časté a smrtelné


			Nehody elektrokoloběžek jsou v Německu velmi časté a smrtelné
19.5.2021 Zahraničí

Elektrické koloběžky už patří neoddělitelně k velkým metropolím a jejich komunikacím. Platí to i pro Německo. Poprvé je ale k dispozici rovněž předběžná statistika, kolik se loni stalo nehod se zraněním při jejich provozu. Spolková policie registrovala na území celého státu za rok 2020 celkem 2 155 takových nehod, při nichž byly zraněny nebo dokonce usmrceny osoby.

Jak přesněji sdělil německý statistický úřad Destatis, o život v této souvislosti přišlo 5 osob. Dalších 386 lidí bylo zraněno těžce a zbývajících 1 907 lehce. Více než 80 % postižených byli samotní jezdci na malých elektrických strojích v městském provozu. Nejvíce nehod s újmou na zdraví se stalo v lidnatých spolkových zemích Severního Porýní-Vestfálska (566 případů), Bavorska (334), zatímco nejméně problémů tohoto druhu registrovali v poklidnějším Meklenbursku-Předním Pomořansku (16) a v Durynsku (11). Bezmála u tří ze čtyř kolizí nebo havárií, jež se neobešly bez úrazu, byli za ni odpovědní jezdci na stroji (72,1 %, absolutně 1 553 případů). Nejčastěji ztratili kontrolu nad řízením elektrické koloběžky za jízdy, zpravidla aniž by k tomu přispěl jiný účastník provozu (644 nehod).


Mohlo by vás zajímat: ČAP k 1Q 2021: Tempo růstu trhu znatelně zpomalilo!


Viníkem i alkohol nebo špatné řazení v pruzích

Vznik neštěstí nelze vždy přičíst jedné jasné příčině. Celkem policie identifikovala při nehodách elektrokoloběžek se zraněním 2 355 chyb jezdců v jejich řízení. S určitým odstupem byl nejčastější nešvar řízení pod vlivem alkoholu (431 případů; 18,3 %). Pro porovnání: například u cyklistů se jízda pod vlivem alkoholu projevila loni u 7,1 % případů. Další častou chybou, která vedla k nehodě jezdce na elektroběžce, byla jízda v nesprávném jízdním pruhu či dokonce po chodníku (392 případů; 16,6 %). V Německu jsou tito jezdci povinni využít stezku nebo pruh pro cyklisty, je-li na komunikaci k dispozici. Jízda po chodníku je zakázána. Nepřiměřená rychlost vedla k nehodám ve 199 případech (8,5 %) a tvořila tak třetí nejčastější příčinu kolizí.


Mohlo by vás zajímat: Polovina lidstva je online a většinou na mobilu


Mladí jezdci bourají nejčastěji

Jezdci na elektrických koloběžkách, kteří byli loni vyšetřováni kvůli účasti na nehodě, se rekrutují z nejrůznějších generací, ale většina z nich jsou mladí lidé. Více než tři čtvrtiny účastníků nehod v roce 2020 bylo mladších 45 let (76 %), a více než třetina ještě nedovršila věk 25 let (33,7 %). Naproti tomu bourajících jezdců nad 65 let bylo „jen“ 7,4 %. Například u cyklistů a elektro-cyklistů je podíl seniorů-účastníků podstatně vyšší a dosahuje 18,2 %.

Třetina nehod vznikla bouračkou s osobním autem

Z celkových 2 155 nehod elektrických koloběžek se zraněním proběhlo 918 bez dalších účastníků (nedošlo ke kolizi s někým jiným). Dokonce 3 ze zmíněných 5 smrtelných obětí havarovaly samy, aniž by se s někým jiným střetly. To samé platí pro polovinu zraněných jezdců v loňském roce.  U více než poloviny neštěstí se zraněním (1 170 případů) byl i druhý účastník provozu, nejčastěji v autě (693krát). Více než třetina zraněných jezdců připadá na srážku s osobním autem (37,2 %).


Mohlo by vás zajímat: Finanční gramotnost Čechů poklesla. Kvůli pandemii ale o penězích víc přemýšlíme


Celkově v souhrnných nehodových statistikách německé policie hrají však tato menší elektrická „přemísťovadla“ relativně malou roli: z celkových 264 000 nehod se zraněním osob tvořily případy elektrických koloběžek pouze 0,8 %. Například nehod se zraněním v souvislosti s jízdním kolem bylo loni 91 500; celkem 426 cyklistů zaplatilo v Německu neštěstí životem.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články