Rakousko: Nepřiměřená rychlost a elektrokola zabíjely


			Rakousko: Nepřiměřená rychlost a elektrokola zabíjely
11.12.2020 Zahraničí

Nepřiměřená rychlost stála během prvních šesti měsíců roku podle národního statistického úřadu Statistik Austria život 55 osob a byla tak nejčastější příčinou smrtelných nehod na silnicích v Rakousku. Mezi cyklisty se množí případy nehod na elektrokolech.

Celkově se „díky“ covidu-19 a celkovému utlumení provozu v Rakousku podařilo snížit počet mrtvých na silnicích. Během prvního pololetí 2020 tak zemřelo o 44 lidí méně než ve srovnatelném období loni. Nejčastější příčinou smrtelných nehod byla příliš vysoká rychlost a nezvládnutí řízení. V měsících předtím to byla nepozornost nebo nevěnování se řízení. Tyto hlavní závěry ze zprávy sdělil v říjnu veřejnosti Tobias Thomas, generální ředitel Statistik Austria.

V 1. pololetí roku 2019 stála nepřiměřená rychlost za smrtelnými případy z 23 %, v 1. pololetí 2018 z 22 %. Letos ovšem tento podíl hrozivě stoupl na 38 %. U 49 obětí z celkových 55, tedy prakticky 90 %, se jednalo o řidiče a současně pravděpodobné viníky tragédie. 24 z nich cestovalo autem, 17 na motocyklu, 3 na bicyklu (2 z toho na elektrokole), 3 v nákladním autě, jedna osoba na traktoru a jedna dokonce jela kočárem. Kvůli nepřiměřené rychlosti zemřeli i 4 spolujezdci a dva chodci. Výraznější byl nárůst počtu neštěstí kvůli příliš vysoké rychlosti po zavedení restrikcí kvůli koronavirové pandemii od poloviny března do konce dubna. Během těchto týdnů přišlo takto o život 14 osob. Podíl nehod s nepřiměřenou rychlostí na všech nehodách s následkem smrti narostl na 44 %.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Zaměstnanecké kompenzace


Lockdown snížil počet obětí

Během 1. pololetí přišlo v Rakousku o život při nehodách na silnicích 152 lidí, tedy o 44 osob (-22 %) méně než loni (196 mrtvých). Výrazný pokles byl zapříčiněn omezením vycházení a provozu během lockdownu. Během týdnů 12 až 17 ztratilo život 36 lidí, zatímco ve srovnatelném období roku 2019 to bylo o 13 lidí více (meziročně -27 %). Nejlépe mezi spolkovými zeměmi dopadlo Tyrolsko zcela bez lidských obětí a Korutany s jedním mrtvým. Naopak Salcburk zaznamenal meziročně strmý nárůst na trojnásobek (6 obětí).

Také počet zraněných (celkem 15 524 případů) klesl za prvních šest měsíců letošního roku o 25 % v porovnání s loňskem. A opět zaúřadovaly týdny s největším útlumem (12 až 17), kdy meziroční propad činil 60 %. Každý den se v průměru zranilo o 70 osob méně než loni (116). Naopak ale došlo k nárůstu podílu těžce zraněných během panujících omezujících opatření: v letošních týdnech 12 až 17 činil 23 % ze všech zranění na silnici, zatímco ve stejném období loni to bylo 16 %.


Mohlo by vás zajímat: Petr Jedlička: Aktuální pohled na srovnání mezinárodních statistik Covid-19


E-kola ukazují rizika

Za první pololetí 2020 došlo ke zvýšení počtu nehod cyklistů o 9 %. Celkem 17 z nich přišlo o život, což prakticky kopíruje loňský vývoj (16 lidí). Významný je fakt, že více než polovina (53 %) z nich utrpěla smrtelnou nehodu na elektrokole. Zvýšil se i podíl zraněných na elektrokolech (18 %), i když ne tak výrazně (2019: 16 %). Přesto ale trend je rostoucí už několik let po sobě (2018: 12 %). Prakticky dvě třetiny (65 %) zraněných cyklistů na elektrokolech bylo ve věku 50 let a starších; ve skupině smrtelných obětí je jejich podíl 78 %.

Alkohol zabíjel v prvním pololetí více

Pokračoval i trend zvyšujícího se počtu nehod, kde byl na pozadí alkohol. Ještě v roce 2018 byl jejich podíl na všech vzniklých nehodách 5,9 %, loni už 6,7 % a letos 7,1 %. Při nehodách pod vlivem alkoholu zemřelo v Rakousku za prvních šest měsíců roku 2020 celkem 14 osob (9 % všech obětí na silnicích), což odpovídá meziročnímu nárůstu o 40 %. Zvýšený počet obětí kvůli alkoholu bohužel připadá i na období s vládními omezeními v týdnech 12 až 17, kdy přišli o život 4 lidé (loni 2 lidé).


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Zaměstnanecké kompenzace


Žádné dětské oběti

Potěšitelný je fakt, že za prvních 6 měsíců letošního roku nepřišlo o život v silničním provozu žádné dítě ve věku 0-14 let. A to o to více, že loni ve srovnatelném období ztratilo život 8 dětí. Zranění utrpělo letos celkem 841 dětí, což v porovnání s loňskem znamenalo pokles o 35 %.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články