Tomáš Voharčík: OPTIM digitalizuje proces distribuce a vytváří záznam z jednání


			Tomáš Voharčík: OPTIM digitalizuje proces distribuce a vytváří záznam z jednání
18.11.2019 Rozhovory, Produkty

Společnost Creasoft je byznysovým a technologickým partnerem zprostředkovatelů finančních produktů. Dodává softwarová řešení, která pomáhají finančním poradcům snižovat náklady, zefektivňovat jejich práci a minimalizovat compliance rizika. Dva z těchto produktů má již rok na starost Tomáš Voharčík, product owner pro srovnavače ZETEO a nového produktu určeného k digitalizaci procesu dokumentace obchodního jednání OPTIM. Zeptali jsme se ho na novinky.

Na sociálních sítích Tomáš Voharčík zmínil, že stále hledá profesní rovnováhu. Našel jste ji v Creasoftu?

Práce pro Creasoft mě naplňuje více, než jsem zpočátku čekal. Po několika letech práce pro „korporát“ je příjemná změna být součástí menšího týmu lidí, kteří jsou plní nápadů a kde je krásně vidět, jak i jednotlivec přispívá k vývoji firmy. Líbí se mi, že se myšlenky realizují operativně a na každém v týmu je vidět, jak přispívá k jejich realizaci – od ředitele až po naše testery.

Creasoft je na finančním trhu již etablovaný dodavatel softwarů pro distributory finančních produktů. Uvádíte, že ve vašich systémech spravujete agendu pro více než 20 tisíc finančních poradců. V čem si myslíte, že spočívá síla a úspěch Creasoftu?

Myslím, že největší přidaná hodnota Creasoftu je, že se na byznys dívá komplexně napříč všemi oblastmi a typy distribuce finančních produktů. Nejsme klasický software house, ale „výrobce“ hotových řešení, která lze implementovat bez větších zásahů do různých obchodních modelů distribuce. Známe naše zákazníky i trh, jejich společné a naopak rozdílné potřeby i neustále rostoucí povinnosti, které pro ně vyplývají z nové legislativy. Díky bohaté historii a zkušenostem vlastníků v distribuční branži i dostatečně silnému analytickému zázemí můžeme vyvíjet softwarová řešení s vysokou přidanou hodnotou a přijatelnou cenou pro různé zprostředkovatelské a poradenské modely.  


Mohlo by vás zajímat: Česká národní banka reaguje na ZDPZ: Likvidace pojistných událostí, střet zájmů


V minulosti jsme tady mluvili o vašem srovnavači ZETEO, který umožňuje poradci doporučit v krátkém čase ideální pojištění. Produkt je velmi úspěšný v oblasti pojištění vozidel, jak se osvědčil u majetkového pojištění?

ZETEO umí nejen produkt doporučit, ale i porovnat s ostatními produkty na trhu a bezpapírově sjednat. Zároveň umožňuje vygenerovat a datově přenést všechny potřebné a povinné dokumenty v souladu s platnou legislativou. Když si představíte, kolik času stráví poradce u nutného porovnání produktů třeba jen u pěti pojištění v jednotlivých kalkulačkách pojišťoven, bavíme se o úspoře času na úrovni 85 %. V našich srovnavačích zvládne poradce porovnat produkty a vytvořit smlouvu i s dokumentací do 20 minut.

To při nízké výši provize v segmentu neživotního pojištění přináší slušnou produktivitu i prima odměnu za čas strávený nad nabídkou. To je ostatně důvod, proč je i ZETEO majetkového pojištění podobně úspěšné jako u pojištění vozidel. Trh majetkového pojištění je sice obecně menší, ale na rozdíl od automobilového pojištění nemá naše ZETEO na srovnání vlastností majetkového pojištění stále prakticky žádnou srovnatelnou konkurenci.

Máte informaci o tom, kolik zprostředkovatelů používá tento produkt v praxi?

Co se týče počtu jednotlivých zprostředkovatelů, kteří využívají naše srovnavače ZETEO, pak se aktuálně jedná o více než 11 tisíc poradců a počet průběžně stoupá s každým novým zákazníkem. Zajímavý je i objem pojistného sjednaného přes ZETEO, který v letošním roce dosáhl za období 1-10/2019 250 milionů korun, což je o 20 milionů více než za celý loňský rok. Celkem v letošním roce očekáváme obrat 275 milionů.


Mohlo by vás zajímat: Ministerstvo financí: Jaká je makroekonomická predikce?


Kromě ZETEA máte na starost i nový produkt OPTIM. K čemu vlastně produkt slouží a pro koho je určen?

OPTIM je vlastně digitální záznam z jednání s klientem a je určen, stejně jako všechny naše ostatní produkty, pro distributory finančních produktů. Poradce dnes musí mít z každého jednání s klientem záznam a v souvislosti s touto povinností řeší plno otázek.  Jak má záznam vypadat, aby byl v souladu stále s aktuální legislativou nebo aby měl záznam vždy akceptovaný od klienta, zároveň lehce dohledatelný a prokazatelný v případě kontroly. A OPTIM právě řeší všechny tyto potřeby. Umožňuje poradci přehledně zaznamenat požadavky klienta a na základě nich připravit pro klienta optimální řešení.

Automaticky zkontroluje jeho přiměřenost a vhodnost. Je to nástroj, který fakticky zdokumentuje celý proces sjednání, změny nebo ukončení finančního produktu.  A to garantovaně vždy v souladu s platnou legislativou včetně vytvoření povinné dokumentace. Automatickým výstupem je záznam z jednání a případně i další dokumenty, pokud je poradce povinen je vytvářet. To může být například dokument o provedené kontrole AML. Systém je bezpapírový a umožňuje elektronickou akceptaci klientem, podpisová varianta je pochopitelně k dispozici. Náš produkt tak výrazně eliminuje riziko postihu poradce ze strany ČNB.

A OPTIM funguje pro všechny finanční produkty?

OPTIM jsme vyvinuli nejprve pro všechny typy pojištění, v tuto chvíli připravujeme podporu distribučních procesů v oblasti investic, úvěrů a doplňkového penzijního spoření. V další fázi pak plánujeme implementaci pro ostatní produkty, neregulované z pohledu distribuce, jako například stavební spoření a jiné vkladové produkty.


Mohlo by vás zajímat: Naděje dožití se zlepšila ve všech 77 okresech


Ale přece jen každý zprostředkovatel si nemůže dovolit vynaložit velké finanční prostředky na nákup softwaru. Nabízíte nějaké řešení i pro tyto klienty?

OPTIM překvapuje zprostředkovatele i firmy velice příjemnou cenou v řádu desetikorun měsíčně na uživatele. Jde nám o to, aby si tento nástroj mohly koupit nejen velké distribuční firmy, ale i jednotliví zprostředkovatelé pro vlastní potřebu. Zákon nerozlišuje velké a malé firmy, všichni mají stejné povinnosti. Chceme tedy, aby byl dostupný všem.  Technologicky je systém konstruován tak, aby uměl komunikovat s jakýmkoliv interním systémem, ale i samostatně. Hloubka integrace pak závisí na možnostech konkrétního systému klienta.

A jaké máte plány pro nejbližší budoucnost?

Kontinuálně vylepšujeme uživatelsky, datově integračně všechny naše produkty. Soustředíme se rovněž na možnost využívat naši technologii přes API pro ty subjekty, kteří si chtějí vytvářet vlastní business logiku nebo design. Nově se díváme na výzvy v oblasti životního pojištění nebo investic. O tom ale až někdy příště.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články