Agentura NHTSA (National Traffic Safety Administration) ústy svého zástupce informovala, že nová pravidla by vyjmula z běžných standardů pro kolize aut automatická vozidla, jež jsou vyrobena pouze pro převoz zboží, nikoli lidské posádky. V nové úpravě vydávané po měsících rozvažování by ale měli mít volnější ruce také výrobci autonomních vozů pro přepravu lidí, aby své výrobky konstruovali a montovali bez běžných povinných panelů a dílů, například volantu.
Mohlo by vás zajímat: Podcast: Pandemie jako hollywoodský film. Nové zkoušky zkvalitní trh
Je to v historii poprvé, kdy instituce provedla zásadní obrat k odstranění bariér a distribuci aut bez možnosti tradiční lidské kontroly – tedy včetně eliminace prvků určených k lidskému řízení nebo zásahu do řízení ze sedadla šoféra, a také včetně již do budoucna „nepovinné výbavy“ autonomních vozidel sedadlem pro řidiče.
Americká agentura NHTSA vydala text o této revoluční změně pravidel, nicméně ještě není jisté, kdy vyjdou nová pravidla formálně ve federálním registru. „Nechceme držet stávající regulaci dlouho před vývojem automatické technologie, abychom neprezentovali nechtěnou a nepotřebnou bariéru na cestě k inovacím a vylepšené bezpečnosti vozidel,“ upozornil zástupce NHTSA James Owen ve svém komentáři.
Mohlo by vás zajímat: Ľubor Vrlák: Svět už nikdy nebude stejný jako dřív
Automobilový a technologický průmysl už dlouho tlačily na agenturu NHTSA, aby upravila stávající bezpečnostní standardy vozidel, protože ty navyšují náklady na výrobu automatických osobních i užitkových vozidel. NHTSA nyní odhaduje, že nová pravidla změkčující bezpečnostní požadavky ušetří výrobcům na 5,8 miliardy USD v roce 2050, anebo 995 USD na každé jednotlivé vyprodukované auto při odhadovaném celkovém objemu 5,8 milionu kusů.
Koalice pro samořiditelné vozy, což je skupina zahrnující zástupce Alphabet Inc´s Waymo, Ford Motor Co., Uber a další, přivítala změnu slovy, že nová ustanovení míří na rozvoj inovací, ale současně konzervuje důležitá pravidla bezpečného provozu požadovaná ze strany NHTSA od uživatelů tradičních aut.
Mohlo by vás zajímat: Vakcína jako hlavní motor globálního ekonomického růstu v druhé polovině roku
Cathy Chase, prezidentka organizace Advocates for Highway and Auto Safety, se naopak vyjádřila, že se agentura NHTSA příliš věnuje podlézání automobilovému průmyslu a jeho prioritě odstranit takzvané regulatorní překážky s cílem usnadnění uvedení autonomních vozidel na trh. Poukázala na to, že podle ní by agentura měla místo toho pokročit ve sjednocení smyslu pravidel podle zdravého rozumu, zakotvující detaily o minimálních standardech pro autonomní systémy řízení.
Komentáře
Přidat komentář