Jaký je vývoj dvou závažných havárií letadel Boeing 737?


			Jaký je vývoj dvou závažných havárií letadel Boeing 737?
21.10.2021 Zahraničí, Škody

Vypadá to, že šéfové společnosti Boeing ponesou odpovědnost za letecké havárie letadel Boeing 737 MAX. Tato zpráva vyvolala paniku jak u pojistitelů provozujících pojištění odpovědnosti členů orgánů společnosti (D&O pojištění), tak u manažerů společnosti Boeing.

Soud ve státě Delaware (USA) rozhodl, že představenstvo tohoto výrobce letadel se musí postavit žalobě akcionářů ohledně zřícení dvou letadel typu 737 Max. Podle VWH se jeden profesor práva obává, že příslušní pojistitelé budou muset plnit, ať už je „dohoda“ „(smír“) jakákoli.  


Mohlo by vás zajímat: Fortegra Europe založila českou pobočku


Připomeňme si, že rozsudek se konkrétně týká zřícení letadla společnosti Lion Air (let 610) v říjnu 2018 a letadla Ethiopian Airlines (let 302) v březnu 2019. Pády těchto letadel byly způsobeny chybou v bezpečnostním systému označovaném zkratkou MCAS. Na základě toho příslušný úřad pro bezpečnost leteckého provozu („Federal Aviation Administration“ USA – Federální letecký úřad USA) zakázal provoz letadel 737 Max. Přímé škody pro společnost Boeing jsou odhadovány na cca 20 mld. USD. Přitom navíc nepřímé výdaje by se prý mohly dostat až na 60 mld. USD. Skutečností je, že kurz akcií Boeingu se od daných událostí ještě nezotavil. Finanční dopady zřícení dvou zmíněných letadel jsou tudíž obrovské.  


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Besperát: Přínosy pandemie? Jednoznačně digitalizace trhu…


Cestu k procesu otevřela soudkyně Morgan Zurn. Připustila několik zásadních žalob akcionářů, jiné žaloby však odmítla. Podle této soudkyně by měl již první pád letadla znamenat „rudou vlaječku“ ohledně bezpečnostního systému MCAS. K dispozici jsou i určité informace, že představenstvo neříkalo veřejnosti pravdu, co se týče kontroly Boeing 737 Max. Bylo například zveřejněno, že byla přijata jistá opatření bezpečnostní opatření, ale ve skutečnosti nebyla provedena.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Petr Jedlička


V této věci je hodně nejasností a objevuje se řada odlišných tvrzení. Je třeba vyčkat na další vývoj. Ovšem členové představenstva Boeing prý v žádném případě nechtějí, aby došlo k soudnímu procesu a preferují dohodu. Koncernu Boeing se nevede optimálně ani v jiných oblastech. Vzhledem k určitým nedostatkům ve výrobě se neplní odbytové cíle a kvůli nižší poptávce musela být snížena produkce typu „787 Dreamliner”.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články