Námořní pojistitelé musí popsat nezmapovaná rizika arktických vod


			Námořní pojistitelé musí popsat nezmapovaná rizika arktických vod
22.4.2021 Zahraničí

Sílící přepravní aktivity v arktických vodách představují aktuálně výzvu pro některé pojišťovny, které se specializují na pojištění námořních rizik. Tyto společnosti se nyní soustředí na přesnou kalkulaci tamních nebezpečí.

Podle agentury Reuters vzrostlo v poslední době množství obchodních plaveb v této oblasti, když řada námořních přepravců volí tuto trasu na cestách z Evropy do Asie v zájmu potenciální úspory. Zesílený provoz otevřel logicky spekulace, co by bylo kryto pojištěním v případě velké nehody. „Celé je to vlastně nové teritorium. Bez toho, že by byla k dispozici celoroční data z minulosti pokrývající nehody, kolize nebo úniky pohonných hmot a oleje, není možné modelovat rizika,“ komentovala trend Helle Hammer, zástupkyně International Union of Marine Insurance (IUMI).


Mohlo by vás zajímat: „Přestaňte pojišťovat uhlí a plyn!” vyzvaly občanské organizace pojišťovny


Reuters vyzpovídal více než 10 pojišťovacích společností a makléřských společností. Všechny oslovené firmy potvrdily, že o této oblasti není dostatek znalostí, aby bylo možné kvalifikovaně odpovědět na všechny otázky o odpovědnosti. Podle podkladů IUMI vypláceli námořní pojistitelé v několika uplynulých letech za škody na lodích více, než vybrali na pojistném. Toto vedlo některé makléře ke kroku, že se zcela stáhli z trhu ve vztahu k arktickým vodám. Nicméně někteří experti z oboru jsou přesvědčeni, že se toto stanovisko v budoucnu změní, až se stane arktická trasa lodí ještě populárnější a běžnější.

Podle nich mnozí majitelé lodí považují rizika vyplývající z těchto chladných vod za přijatelná v porovnání s tím, co jim ušetří. Trasa z Evropy do Asie přes Severní pól zabere asi 30 dnů, tedy alespoň o 10 dnů méně, než když loď pluje tradiční cestou přes Suezský průplav. Tento rozdíl může znamenat pro vlastníka lodě úsporu 154 000 liber na palivu, zásobách pro posádku, mzdách, jakož i dalších nákladech.  „Tento byznys bude větší a vetší,“ je přesvědčený Andrew James ze společnosti Gallagher ve Velké Británii, kde je odpovědný za námořní přepravu. „Upisovatelé se toho úkolu prostě musí ujmout a rizika popsat a ocenit.“


Mohlo by vás zajímat: AXA odmítla pojišťovat německý RWE. Důvodem je uhlí


V současné době mnozí pojistitelé v přístupu k arktickým rizikům improvizují. Některé společnosti vyzpovídané agenturou Reuters se vyjádřily, že provedou svůj obvyklý výpočet, pak přidají 40 % k základní sazbě pro loď, která typicky činí od 38 500 do 96 200 liber, aby poskytly garanci na jednu plavbu. Konečnou cenu rovněž ovlivňují faktory jako stav lodi, trasa a charakter konstrukce lodi ve vztahu k ledovým krám.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články