K takovému modernímu servisu budou patřit například mobilní služby „ode dveří ke dveřím“, navigační, lokalizační nebo infotainmentová plnění, stejně jako inteligentní vzdálený dohled, včetně možného vzdáleného zásahu. Konstatovali to autoři studie „Pojištění 2030“. Ruku v ruce s tím budou zapotřebí nejen upravené, nýbrž i zcela nové pojišťovací služby za transparentní a flexibilně adaptovatelné pojistné, tvrdí experti Bearing Point. Například auto už nebude alfou a omegou všeho, nýbrž jen segmentem jasně definované mobility. To bude platit především pro města. Ta vlivem urbanizace dále porostou a konformní způsoby dopravy budou nahrazovat rozmanité formy mobility. Posílí sdílená ekonomika, v této oblasti ve formě sdílení elektrokol, elektroskútrů, ale také využitím dronů.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Jistě, pane premiére aneb krabice sira Humphreyho
Zasíťování mobility znamená, že lidé i zboží se dostanou do cíle rychleji a hlavně bezpečněji. Vozidla vybavená inteligentními zařízeními sbírají a spravují informace o pasažérech nebo přepravovaném zboží, ale rovněž od vozidel pohybujících se v okolí. Pojišťovny budou moci v reálném čase vyhodnotit funkcionality vozidla, navrhovat preventivní prohlídky a opravy, potřebné formy údržby. To samé bude platit v případě škody z nehody auta.
Svět pohybu bude formován autonomními vozidly. V budoucnu bude většina nově schválených aut do provozu řízena autonomně bez volantu. To znamená, že výrobci vozů musí v rámci odpovědnosti za produkt garantovat, že nedojde k nehodě, čímž se pojištění aut posune pryč od privátní nebo firemní odpovědnosti za provoz směrem k producentům aut nebo k firmám poskytujícím služby mobility jako dodavatelé pro automobilky. Na trhu tedy nebude potřeba dnešní široká škála produktů povinného ručení v různých úrovních a propracovaná segmentace klientů.
Mohlo by vás zajímat: Anketa Pojišťovna roku 2019–2020: Jubilejní ročník ovládla Allianz
Naopak ale vznikne prostor pro řadu nových služeb, zmíněných už v úvodu textu. A tedy od povinného ručení se očekávání kladená na pojistitele posunou do této sféry. „Kdo chce v budoucnu působit úspěšně jako pojistitel, musí se podvolit nejen trendu digitalizace, ale současně si musí připravit odpovědi na různé formy mobility a s ní vznikajících potřeb krytí rizik. Tady se otevírá obrovský potenciál pro nové a inovativní produkty,“ konstatoval Giso Hutschenreiter ze společnosti Bearing Point.
Už dnes je jasně rozpoznatelné, jak klasické druhy pojištění podle tradičního rozdělení stále více ztrácejí na významu a nastupují nové formy pojistné ochrany. „Megatrend mobility je jen jedním z dobrých příkladů tohoto posunu. Vlastnictví auta ztrácí na důležitosti. Lidé si chtějí zcela podle svých aktuálních potřeb a preferencí volit pro sebe vždy ten nejvhodnější dopravní prostředek. A dopravní systém zítřka takové přání bude schopný splnit, protože nabídne celou škálu možností. Kromě toho budou budoucí auta kompletně zasíťována a budou jezdit z velké části autonomním způsobem. To samé platí i pro přepravu zboží. To všechno znamená pro pojišťovny nezbytnost vyvíjet zcela nové obchodní modely v tomto sektoru. Doplňující roli sehrají i peer-to-peer hybridní pojištění,“ charakterizoval dále budoucnost pojištění v oblasti mobilit Giso Hutschenreiter.
Komentáře
Přidat komentář