Wolgast si plně uvědomuje, že právní rámcové podmínky upravující pojišťovnictví jsou stanovovány především v Bruselu. Podle jeho názoru v případě pojišťovnictví však hrají národní pravidla či regulace stále značnou roli, a to větší roli než v jiných sektorech finančních služeb. Wolgast ovšem také upozorňuje, že výsledky německých voleb určitě ovlivní i tvorbu evropské legislativy pro finanční služby až do roku 2024, kdy končí funkční období této Evropské komise. Jelikož se autor významně věnuje evropské legislativě k pojišťovnictví, tak jeho článek může být přínosný i pro české prostředí. Konkrétně se Wolgast věnuje následujícím níže uvedeným vybraným oblastem politické agendy k pojišťovnictví.
Mohlo by vás zajímat: Tři druhy pojišťoven z pohledu pojištění osob (1. díl)
Bojiště Evropa
V současné době stojí prý v EU ve frontě řada důležitých návrhů dokumentů/právních aktů, které budou rozhodujícím způsobem utvářet německé pojišťovnictví. Mezi ně patří:
- legislativa, jež vyplyne z přezkumu Solventnosti II (S II) a která se očekává v období 2021/2022. Předběžně se ale jeví, že si to vyžádá více času. Věcně jsou totiž stále ve hře navýšené a nadměrně kolísající kapitálové požadavky (autor konkrétně zmiňuje problém s extrapolací časové struktury bezrizikových úrokových měr a koeficientem volatility), odstranění ekonomicky špatných regulatorních překážek pro dlouhodobé investice, např. do akcií nebo nemovitostí, a nadměrné administrativní zatížení malých a středních pojistitelů z titulu regulace. Wolgast je označuje jako žhavé železo, čímž chce zdůraznit význam lepší a správné regulace pro pojistitele. Ale těmto problémy to nekončí. Na stole jsou také jiné evropské „úkoly“ v pojišťovnictví ve vazbě na Bankovní unii, tj. např. ozdravné postupy a řešení problémů a garanční systémy v pojišťovnictví,
- legislativa k udržitelným financím. Zde se jedná – v souvislosti s pracemi na taxonomii – především o nové povinnosti ohledně poradenství a o nové informační povinnosti, ale i o možné další požadavky na pojišťovnictví. S napětím se nyní očekává aktualizovaná strategie Evropské komise pro udržitelné finance. Již nyní je jasné, že toto téma bude doprovázeno novými právními dohledovými požadavky, a to například v oblasti řízení rizik, v oblasti kapitálových požadavků, ale také v oblasti tvorby sazeb a v upisování,
- implementace digitální finanční strategie Evropské komise. Oblast digitálních financí má pro pojišťovnictví zvláštní důležitost s ohledem na rozšiřující se digitalizaci a fragmentaci řetězce tvorby hodnot, ale hlavně s ohledem na zacházení s údaji. V silnější výměně dat – heslo „otevřené finance“ – spočívá jak šance, tak riziko, neboť ty jsou těsně vedle sebe. K budoucím rámcovým úpravám náleží rovněž nové otázky pro dohled a regulaci, mimo jiné, pokud jde o zajištění rovných podmínek pro nové hráče na pojistném trhu.
Komplikovaným se pro pojistitele dále jeví projekt Unie kapitálových trhů, který by mohl jít nad úpravy S II. Avšak pokud by byl správně realizován, mohl by přinést dodatečné možnosti pro přeshraniční investice v EU27.
Mohlo by vás zajímat: ČAP k 1Q 2021: Tempo růstu trhu znatelně zpomalilo!
Spíše národní přístup
Kromě výše uvedených témat, která jsou společná pro všechny členské státy EU27, se Wolgast v dalším textu věnuje problémům, které odrážejí německá specifika. V první řadě jde o celou oblast důchodového či starobního zabezpečení, kde se podle jeho názoru reformy zastavily, a pak o perspektivy občanského pojištění (Bürgerversicherung), jehož potenciální zavedení se v Německu již delší dobu diskutuje, ale bez politického výsledku. Určitě je vhodné uvést, že tímto pojištěním se rozumí jednotný pojišťovací systém pro všechny občany, např. systém zdravotního pojištění. Z dostupných informací lze vyvodit, že existuje několik modelů řešení, ale mnoho aspektů není dotaženo, a to včetně toho, zda by nadále fungovaly soukromé zdravotní pojišťovny.
Komentáře
Přidat komentář