Rakousko: Šedesát let statistik o dopravních nehodách


			Rakousko: Šedesát let statistik o dopravních nehodách
29.12.2021 Zahraničí

Od roku 1961 sbírá rakouský statistický úřad Statistik Austria údaje o dopravních nehodách s újmou na zdraví osob. Za šedesát let sestavil řady o celkem 3,5 milionu účastnících kolizí v silničním provozu. To odpovídá zhruba dnešnímu počtu obyvatel spolkových zemí Vídeň a Dolní Rakousy dohromady.

Z uvedeného celkového počtu lidí, který nechtěně figuroval při haváriích, přišlo o život více než 85 000 osob. Počet obyvatel zraněných či usmrcených na silnici při nehodách však za uplynulých 60 let podstatně klesl. V rekordním roce 1972 přišlo o život ještě bezmála 3 000 lidí, tedy více než 8 osob denně. V roce 2020 už to bylo „jen“ 344 lidí, a tudíž poprvé dokonce méně než osoba denně. Počet osob s újmou na zdraví (zranění či smrt) za každý den roku klesl za stejné období z 205 (1972) asi na polovinu (104 osob; minulý rok 2020).


Mohlo by vás zajímat: Názor: Dokud očkování není povinné, je třeba mluvit o diskriminaci neočkovaných


Méně mrtvých i přes rostoucí hustotu provozu

Statistik Austria analyzoval také vývoj usmrcených osob ve vztahu k vozovému parku Rakouska. Zatímco počet do provozu schválených vozidel nepřetržitě stoupal, křivka mrtvých na silnicích od rekordního roku 1972 naopak stále klesá. Zatímco v roce 1972 se stalo obětí havárií celkem 2 948 lidí, jejich počet v loňském roce činil 344, čili o 88 % méně.

Počet registrovaných vozidel v provozu byl loni 7,1 milionu aut, a tedy o 185 % vyšší než v porovnávaném roce 1972 (2,5 milionu aut). Obzvláště silně rostl počet registrovaných osobních vozidel. V roce 1961 jich bylo v Rakousku 500 000 kusů, a loni už více než 5 milionů, což představuje desetinásobek.


Mohlo by vás zajímat: Mnichovská zajišťovna očekává vyšší ceny zajištění pro Evropu


Opatření na silnicích, jako jsou omezení rychlosti, bezpečnostní pásy, přilby pro jednostopá vozidla, dětské sedačky a snížení přípustného limitu alkoholu, ale rovněž vylepšení provozní techniky a úrovně vozidel, zvyšování standardu urgentní medicíny a zlepšené vzdělávání řidičů, stejně jako úprava míst s četnými nehodami působí v kombinaci se zesilujícím policejním dohledem na redukci počtu dopravních nehod.

Před 60 lety umírali chodci více

Také rozdělení obětí dopravních nehod podle druhu jejich účasti se za posledních 60 let výrazně pozměnilo. V roce 1961 byla celá třetina (33 %) mrtvých chodci (540 lidí), 30 % mrtvých byla na cestě jednostopým motorovým vozidlem (485 obětí) a jen 23 % byli motoristé ve vozidle (370). Naproti tomu v loňském roce byla struktura následující: 15 % chodců (51 obětí), 23 % motocyklistů (78 usmrcených) a 42 % cestujících v autě (146 lidí).


Mohlo by vás zajímat: Šichtařová a Vavruša: Neočkovaní bez přístupu do zdravotnictví


Dětských obětí strmě ubylo

Velmi výrazný je pokles usmrcených dětí při nehodách (do 14 let). Nejvyšší počet 240 dětských obětí byl registrován v roce 1968. Pro porovnání: v roce 2019 přišlo o život v silničním provozu 16 dětí a v následujícím roce 2020 byl zaznamenán pozitivní rekord, když na silnicích zemřely jen 2 děti. Rok 2020 byl sice netypický, protože covid-19 a s ním spojená epidemiologická opatření měla za následek menší provoz během roku, nicméně už v roce 2018, jenž byl ještě zcela bez limitů provozu, přinesl „jen“ 3 dětské oběti, a tedy podobně nízkou hodnotu. Za posledních více než 50 let tedy sledujeme potěšitelný trend strmého propadu úmrtí dětí na silnicích o 99 %.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články