Prohlášení IE se opírá o podrobné stanovisko, v němž jsou prezentovány názory na rady, které EIOPA poskytla Komisi ohledně přezkumu regulatorního rámce S II. Podle IE toto poradenství EIOPA znamená zmeškanou příležitost k odpovídajícímu řešení existujících nedostatků v regulatorním rámci způsobem, který by rovněž podporoval zastřešující cíle stanovené v Zeleném údělu (Green Deal) a Unii kapitálových trhů. Tvar, který bude přezkum mít, bude rozhodnut třemi orgány EU, a to Komisí, Radou Evropské unie a Evropským parlamentem. Pokud se tyto orgány rozhodnou implementovat návrhy EIOPA, tak to by mohlo snížit kapacitu pojistitelů provozujících pojišťovací činnost v EU, co se týče převzetí rizik, o cca 60 mld. EUR, což by významně omezilo schopnost pojistitelů investovat do reálné ekonomiky. Tento kapitálový dopad ve výši 60 mld. EUR by mohl například redukovat investiční kapacitu pojistitelů o ekvivalent ve výši 170 mld. EUR, pokud jde o kapitálové investice (např. nákup akcií) a okolo 670 mld. EUR, pokud jde o investice do korporátních obligací.
Mohlo by vás zajímat: Počty poradců v 1Q 2021: Pouze TOP 3 se nemění
IE upozorňuje, že v případě implementace rad EIOPA by dále zesílil konzervatismus S II i míra nedostatků a pojišťovnictví by bylo zabráněno plně podporovat ambiciózní obnovu, investování a cíle v oblasti udržitelnosti. Žádný z těchto následků není ospravedlnitelný, neboť neexistuje důkaz, že pojišťovnictví potřebuje více kapitálu a ani důkaz, že regulatorní rámec potřebuje více vrstev obezřetnosti, a to nad dlouhý seznam těch, které již existují.
Mohlo by vás zajímat: Postřehy Evy Gmentové: Neserióznost je metla pojišťovnictví
Místo toho pojišťovnictví EU požaduje v rámci přezkumu S II:
- řešit překážky v dlouhodobém podnikání – kapacita pojistitelů ohledně dlouhodobých investic je založena na jejich podnikatelském modelu, a to včetně schopnosti nabídnout dlouhodobé pojistné produkty. Řešení souvisejících překážek by pojistitelům umožnilo nadále nabízet dlouhodobé úspory a garantované produkty, jež spotřebitelé oceňují i potřebují. Pak by pojistitelé mohli zvýšit investice do reálné ekonomiky, včetně investic do vlastního kapitálu a aktiv, jež podporují udržitelný přechod. Celkově dopad všech změn by měl vést k oprávněné a potřebné redukci kapitálových požadavků a volatility,
- řešit provozní komplexitu a zátěž – toho může být určitě dosaženo fungováním proporcionality v praxi a zjednodušením a redukcí informačních povinností. To by vedlo k diversifikovanějšímu a efektivnějšímu pojistnému trhu, což by bylo jednoznačně prospěšné pro evropské spotřebitele,
- nejít nad rámec požadavků vyplývajících z mezinárodních dohod týkajících se opatření vůči systémovému riziku. Implementace holistického (komplexního) rámce pro řešení systémového rizika, který připravila IAIS (Mezinárodní asociace orgánů dohledu v pojišťovnictví), by měla být činěna s proporcionalitou v mysli, neměla by jít nad rámec mezinárodních požadavků a měla by se vyhnout poškození globální konkurenceschopnosti pojistitelů EU provozujících pojišťovací činnost na zahraničních pojistných trzích,
- zaměřit se na oblasti, kde je to prokazatelně potřebné, a vyhnout se změnám toho, co funguje – přezkum S II by se měl zaměřit na změny v oblastech, kde existuje prokázaný problém. Přezkum by se měl vyhnout změnám, jestliže neexistuje reálná potřeba a obzvláště se vyhnout změnám těch opatření, která prokázala svoji hodnotu.
Komentáře
Přidat komentář