Digitalizace dobývá celosvětově obor pojišťovnictví. Strojní vyhodnocování velkých objemů dat umožňuje například rychle najít individuálně přiměřené tarify. Rakouský VersicherungsJournal zkoumal u pojistitelů činných u našich jižních sousedů situaci v oblasti digitalizace produktů. Z odpovědí lze usuzovat, že by sice pro četné produkty byl možný on-line prodej, nicméně zákazníci stále upřednostňují osobní poradenství.Digitalizace se tedy podle všeho zaměří spíše na efektivní podporu poradců pro jejich výsostnou funkci v odbytu.
Digitální zázemí pro poradce
Koncern Generali nabízí prostřednictvím specializované cestovní pojišťovny Europäische Reiseversicherung AG on-line sjednání cestovního pojištění už od roku 2001. Mezitím se do on-line prodeje dostaly všechny produkty této cestovní pojišťovny a jsou dostupné na internetu. Podíl on-line pojistného činí podle člena představenstva Generali Arno Schuchtera okolo 5 %.
„Jsme přesvědčeni o tom, že živý člověk v poradenství nemůže být ve skutečnosti nahrazen. Mnozí zákazníci považují osobního partnera, kterého mohou oslovit, za nenahraditelného,“ doplňuje Arno Schuchter.
Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou možnosti využití internetu věcí v pojišťovnách?
Generali tak klientům poskytuje různé komunikační a obchodní kanály, z nichž si mohou vybrat: nezávisle na místě a času, osobně anebo digitálně, nicméně vždy se zážitkem individuálního poradenství.
Poradci se prezentují přes vlastní facebookové stránky a v rámci projektu „Connected Agent“ vytváří vlastní webové stránky pro on-line příznivce nebo zákazníky hledající informace, čímž významně zvyšují dostupnost a povědomí.
Masový fenomén? Zatím nikoli.
Jasné číselné údaje poskytla VersicherungsJournalu také skupina UNIQA Insurance Group AG: asi 2 % celkového ročního nového pojistného přichází z on-line kanálu přes www.uniqa.at. Od roku 2012 prodala UNIQA touto cestou 50 000 pojistných smluv. V průměru činí roční přírůstek mezi 5 a 10 %. Jednoznačným on-line favoritem mezi produkty je stále cestovní pojištění.
Mohlo by vás zajímat: Pojišťovny zaspaly digitalizaci. Teď kypí láskou k InsurTechu
On-line odbyt pro speciální produkty
Druhořadou roli hraje on-line prodej i pro Helvetia Versicherungen AG. Thomas Neusiedler, člen představenstva této společnosti pro VersicherungsJournal poskytl tento komentář: „Helvetia klade velký důraz na osobní poradenství, a proto nabízíme on-line způsob sjednání jen pro naše speciální úzké produkty, jako je naše pojištění pro zvířata Petcare.“
Podíl digitálních pojistných produktů na celkovém předepsaném pojistném je marginální. „Počet smluv sjednaných on-line se v průběhu roku 2017 z počátečního dvouciferného čísla průběžně zvyšoval, aby se v prvním pololetí 2018 stabilizoval na nižších stovkách pojistek,“ vyčíslil výsledky Helvetia Versicherungen AG Thomas Neusiedler.
Mohlo by vás zajímat: Výsledky německého pojišťovnictví v roce 2017
I nadále se tedy podle Neusiedlera sjednává více pojištění off-line než on-line. A i u on-line smluv se v průměru u dvou třetin případů zapojují stejně poradci.
Dvouciferný růst? Jen z malého základu.
V centru pozornosti on-line jsou jednoduché produkty s nepatrnou potřebou vysvětlit jejich povahu a obsah: cestovní pojištění, pojištění dronů, pojištění elektrokol nebo studentské pojištění. Takto nastínila potenciál on-line pojištění členka představenstva rakouské společnosti Wiener Städtische Versicherung AG Doris Wendler.
Od května 2015 nabízí Wiener Städtische své on-line portfolio produktů. Začínala s cestovním pojištěním. Loni zaznamenala Wiener Städtische u svého on-line kmene produktů přírůstek pojistného o 21 % oproti 2016, nicméně nárůst byl vztažen k velmi malému základu, jak připustila Doris Wendler.
Komentáře
Přidat komentář