Jak promění koronavirus firemní kulturu v pojišťovnách?


			Jak promění koronavirus firemní kulturu v pojišťovnách?
20.5.2021 Zahraničí

Během koronavirové pandemie se pracovní kultura v bankách a v pojišťovnách od základů změnila. Mnohé koncerny poslaly většinu svého personálu domů na home office. Jaké účinky to do firem přineslo, zkoumala v Německu pařížská poradenská společnost Sopra Steria ve spolupráci s Institutem pro management, tržní a mediální informace při Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Přes postupující digitalizaci setrvaly firmy působící ve finančních službách ve svých základních pracovních modelech. Změny se však projevují podle analýzy ve finanční sféře mnohem silněji v oblasti kultury a myšlení. Zatímco například ve zpracovatelském průmyslu uvedlo jen 37 % podniků, že pandemie covidu-19 způsobila změnu firemní kultury, k témuž tématu se vyjádřily podniky finančních služeb kladně v 62 % případů. Banky a pojišťovny jsou v této otázce tudíž výrazně nad průměrem všech zkoumaných odvětví (48 %).


Mohlo by vás zajímat: Lucie Žulavská k revizi motorové směrnice: Pojistné procesy musí být on-line!


Ale současně poradci zdůrazňují: aby finanční služby trvale zaujímaly relevantní místo v digitálních ekosystémech, musí dál na sobě tvrdě pracovat, a především se učit lépe rozpoznat svá vlastní slabá místa. „Jak naše studie ukazuje, jsou banky a pojišťovny v tomto ohledu za jinými obory pozadu. K pokrokovějším patří průmysl, a dokonce i některé oblasti veřejné správy,“ vysvětlil Martin Stolberg, expert na finanční sektor.

Finanční sféra moc dobře ví, co je třeba posunout kupředu. Studie o tom přináší přehled: zavést transparentní a digitalizované procesy (77 % souhlasí), konstruktivně nakládat s chybami (77 %), překonat zkostnatělé „silážní“ myšlení striktně podle úseků a útvarů (74 %), stejně jako vytvářet celkově pracovní atmosféru plnou důvěry (73 %). A Martin Stolberg k tomu uvádí: „Je čas opustit poradenství dvacátého století. Čas, místo a kanál určuje zákazník. Tradiční modely otvírací doby, strnulé smlouvy vázané na týdenní pracovní dobu a další relikty jsou už překonány. Tady stojí před finančním světem skutečná šance získat novým myšlením a poradenstvím řízeným ze strany klienta a jeho potřeb konkurenční výhody.“


Mohlo by vás zajímat: Tři druhy pojišťoven z pohledu pojištění osob (2. díl)


Právě na začátku pandemie během prvního lockdownu klienti velmi oceňovali poskytovatele finančních služeb za to, že dokázali vyřizovat jejich finanční záležitosti nadále vcelku bez problémů. S tím ale bylo a je spojeno i jasné očekávání zákazníků, že etablované finanční ústavy nabídnou nejen on-line služby, ale také poradenství orientované podle času, místa a obsahu, jak vyhovuje konkrétnímu klientovi.

Podle Torstena Oletzkyho, profesora strategie v pojišťovnictví na univerzitě TH v Kolíně nad Rýnem ovšem nelze obecný efekt pandemie na digitalizační proces přeceňovat. Upozornil na to už v listopadu minulého roku: „Práce z domova ještě není sama o sobě žádnou digitalizací.“ Pandemie ale význam digitalizace v delším horizontu zdůraznila. Dlouhodobě je tento trend podle Torstena Oletzkyho jasný: „Vývoj jde stále dále od čistě vlastních inhouse řešení k externím a standardizovaným softwarovým a cloudovým řešením.“


Mohlo by vás zajímat: Katastrofy ve světě v roce 2020. Kde se staly největší škody?


Pro Thomase Bittnera, jednatele společnosti Organomics GmbH byla pandemie velkým urychlovačem, dokonce „turbem“ pro home office. A mnozí manažeři, kteří zaujímali vůči této formě práce spíše skeptický postoj, se nemohou už více proti ní stavět. Zjevně se prokázalo, že home office funguje. Více než třetina respondentů dokonce sledovala, že produktivita roste a neschopenky klesají.

Pro Ulricha Leitermanna, předsedu představenstva společnosti Signal Iduna by naopak bylo fatální, kdyby všichni pracovali z domova a postupně se navzájem odcizili. Pro něj spíše platí: „Koronavirová krize je také šancí: firmy důsledně orientované na zákazníky a konstruované digitálně mohou v této době, jako je současná pandemie se všeobecnými omezeními, nabídnout prvotřídní servis a posílit pozici na trhu.“


Mohlo by vás zajímat: Němečtí pojistitelé žádají státní příplatek k pojištění pro případ sucha


Pro Allianz, zdá se, bude původně provizorní řešení home office trvalým režimem. „Všichni nyní vidíme jasně, že centrální funkce firmy lze nastavit virtuálně,“ konstatoval člen představenstva Allianz Christoph Mascher už loni v srpnu. „Jsme schopni se digitálně sejít u jednoho stolu. Proto budeme do budoucna pracovat s menšími kancelářskými prostory,“ potvrdil pro německý ekonomický deník Handelsblatt. Gigant mezi pojišťovnami z Mnichova si od tohoto rozhodnutí zjevně slibuje i úspory – půjde o prověření lokalit a vybavení kancelářských prostor.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články