Retailová investiční strategie EU řeší stávající legislativní nedostatky


			Retailová investiční strategie EU řeší stávající legislativní nedostatky

Insurance Europe (IE) informuje o své odpovědi na konzultaci Evropské komise k retailové investiční strategii (Retail Investment Strategy – RIS). Podle názoru IE tato strategie dává možnost řešit nedostatky v oblasti zveřejňování i přetížení (klientů) informacemi a usnadnit retailové investování.

V úvodu prohlášení IE konstatuje, že pojistitelé nabízejí širokou škálu investičních produktů, aby pokryli různé potřeby klientů. Současně jsou poskytovateli penzijních produktů, a to jak v rámci zaměstnaneckého penzijního pojištění, tak v rámci individuální nabídky.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovací poradci ve 3Q 2021: +607 zprostředkovatelů


Tyto pojistné produkty jsou unikátní vzhledem k jejich dlouhodobému charakteru i té skutečnosti, že mohou kombinovat investování s pojistnou ochranou. Tyto charakteristiky jsou klíčové pro ochranu spotřebitele i nákupní rozhodnutí spotřebitelů.  Proto by měly být respektovány pravidly EU a vhodně zastoupeny při zveřejňování informací určených klientům. Nicméně, v současné době tomu tak není.

To znamená, že tato konzultace k RIS tudíž poskytuje excelentní příležitost poučit se z úspěchů i chyb, k nimž došlo při předchozích legislativních iniciativách EU. To by retailovým investorům umožnilo plně využít výhody kapitálových trhů, které by na druhé straně mohly napomoci podepřít ekonomickou obnovu Evropy z pandemie COVID-19 a přechod k udržitelné ekonomice.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Fascinace koláči...


Ve vztahu k RIS považuje IE za hlavní tyto teze:

  • současný regulatorní a dohledový rámec k distribuci pojištění je robustní a poskytuje spotřebitelům vysokou úroveň ochrany. Tento rámec zahrnuje nová účinná pravidla ve formě směrnice o distribuci pojištění (2016/97/EU – IDD), jež jsou doplněna na úrovni EU i na národní úrovni jednoduchým přístupem ke zjednávání nápravy (redress), transparentností, pravidly pro řešení střetu zájmů a odpovídajícími intervenčními pravomocemi. Zmíněná směrnice obsahuje rovněž pravidla týkající se provizí, jež jsou vhodná pro pojišťovací sektor,
  • Evropská komise musí redukovat přetížení informacemi a upravit regulatorní a dohledový rámec v souladu s moderními zvyklostmi a očekáváními spotřebitelů. Ke zjednodušení informačních požadavků a snížení celkového objemu zveřejňovaných informací je tudíž potřebné komplexní zhodnocení. Jakákoli reforma musí být přece jenom podrobena rozsáhlému testování spotřebiteli k zajištění toho, aby zveřejňované informace byly smysluplné i funkční a zlepšily chápání spotřebitele. Zákonodárci musejí rovněž posoudit kumulativní dopad pravidel a odstranit rozporná ustanovení a duplikace,
  • zveřejňované informace musejí vhodně vyjadřovat přínosy pojistných produktů.Musejí také klientům napomoci k lepšímu pochopení význačných rysů investičních produktů. Proto by tyto zveřejňované informace měly konkrétně a jasně deklarovat, zda je v těchto produktech zahrnuta pojistná ochrana či nikoliv. Stávající pravidla znamenají, že pokud není pojištění zahrnuto, tak je jednoduše vypuštěno ze zveřejňovaných informací,
  • regulatorní rámec musí být přátelský k digitálním řešením. Příslušné právní akty EU – směrnice o distribuci pojištění a nařízení o sděleních klíčových informací týkajících se strukturovaných retailových investičních produktů a pojistných produktů s investiční složkou (1286/2014/EU) - by měly být upraveny tak, aby byly standardně digitální. To značí, že informace v listinné podobě by byly poskytovány jen na žádost spotřebitele. Je také důležité zajistit, aby nově vstupující subjekty na trh, jako jsou například „BigTech“ (mezinárodně aktivní velké technologické firmy), byly vystaveny či podrobeny stejnému regulatornímu a dohledovému rámci (tj. „stejné činnosti, stejná rizika, stejná pravidla“).  Je tedy třeba podpořit hospodářskou soutěž za rovných podmínek a konzistentně zabezpečit vysokou úroveň ochrany spotřebitele,
  • je třeba zvýšit finanční gramotnost napříč Evropou. Finanční gramotnost je významná dovednost, která občanům umožňuje převzít péči o své osobní finance. V této souvislosti IE zdůrazňuje, že Evropská komise by měla hrát v této oblasti větší roli. Měla by například podporovat přípravu a implementaci národních strategií pro finanční gramotnost a vzdělávání, a to včetně vzdělávání v oblasti pojištění. 

Mohlo by vás zajímat: ČNB: Dohledové zátěžové testy opět prokázaly odolnost pojišťoven


IE poznamenává, že v dotazníku Evropské komise k RIS se objevuje několik nepřesností, pokud jde o pojistný trh. Týká se to otázek ohledně Informačního dokumentu o pojistném produktu (Insurance Product Information Document – IPID – viz např. Čl. 20 odst. 6–8 směrnice IDD) a panevropského osobního penzijního produktu (PEPP – viz nařízení 2019/1238/EU), které nejsou použitelné na současném retailovém investičním trhu. IE proto důrazně žádá Evropskou komisi, aby z odpovědí na tyto otázky nevyvozovala žádné závěry.

Z prohlášení IE se lze proklikem dostat k plnému znění odpovědi IE nakonzultaci Evropské komise. Je věcné a bohaté na argumenty. IE v něm výstižně vymezuje problémy a navrhuje jejich řešení. Zainteresovaným osobám se doporučuje se s tímto stanoviskem IE blíže seznámit. Pokud jde například o přetížení spotřebitelů informacemi, tak IE konstatuje, že pro spotřebitele je obtížné se v nich vyznat či je rozlišit a vhodně je využít. Současné informační povinnosti nesplňují jejich zamýšlený účel, tj. usnadnit rozhodovací procesy. Jsou totiž příliš komplexní, příliš dlouhé a pro spotřebitele málo přitažlivé.

IE mimo jiné zjistila, že pojistného produktu s investiční složkou a environmentálními cíli, prodávaného online pojišťovacím zprostředkovatelem, se týká celkem 190 předsmluvních (povinných) informací. V připojeném grafu zpracovaném IE jsou specifikovány informace, jež se vyžadovaly „včera“ (79), jež si vyžadují „dnes“ (161) a jež budou vyžadovány „zítra“ (190). Tato čísla určitě nevyžadují žádný komentář.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články