Aleš Žárský: Pojišťovnictvím profukuje svěží vítr změn


			Aleš Žárský: Pojišťovnictvím profukuje svěží vítr změn
21.2.2020 Pojistný trh

Jaký byl průběh uplynulého roku optikou pojistného trhu a jaké budou klíčové momenty roku 2020? V dnešním zamyšlení představí své postřehy Aleš Žárský, CEO společnosti RIXO.

Loňský rok nepřinesl žádnou revoluci, ale i tak se na trhu objevily nové produkty, které potvrzují či naopak boří trendy posledních let. Pojďme se na ně podívat podrobněji.

Přestože je pojišťovnictví velmi konzervativní obor, v roce 2019 bylo i zde znát, že svěží vítr jednoduchosti a srozumitelnosti pro klienty ražený společnostmi, jako je Google či Apple, nesměle pofukuje i v naší branži. Příkladem jsou především menší a agilní pojišťovny. U nich můžeme vidět, že v pojistných podmínkách není nutné psát nic o „povinnostech pojistitele vůči pojistníkovi“, ale dá se bavit o nás a vás. Některé, jako je třeba Direct, na tématu staví především marketingově. Reklam na „konečně normální pojišťovnu“ si v branži všiml asi každý. I když i u Directu se najdou výluky třeba na škody vzniklé sázkou, jejich pojistné podmínky jsou většinou čtivé texty z 21. století. Dalším příkladem je třeba nová životní pojišťovna Simplea, která dokonce pojistné podmínky ruší a jejich ujednání přesouvá ve zkrácené formě přímo do pojistné smlouvy. Tradiční ústavy takto revoluční zatím nejsou, byť některé náznaky najdeme i zde. Ukázkou mohou být nové produkty Allianz na pojištění vozidel a majetku. Pojistné podmínky jsou u nich součástí Průvodce pojištěním a také psané jazykem konečně bližším běžným smrtelníkům než kovaným pojišťovákům s mnohaletou praxí.


Mohlo by vás zajímat: Martin Žáček: Kyberriziko není jen buzzword, ale reálná hrozba


Z konkrétních oblastí pojištění se podívejme nejdříve na běžně placené životní pojištění. Zde je jednoznačným trendem přesun od investičního životního pojištění k čistě rizikovému krytí. Jako příklad může posloužit nově uvedená skupina produktů ČPP Neon. Neon Risk je dokonce sjednatelný jako neživotní pojištění, takže jeho zprostředkovatelé nemusí procházet certifikací na život. Neon Life je pak čistá rizikovka a pouze pro fajnšmekry ČPP přichystala investiční Neon Invest. I ten se ale drží trendu a odděluje jasně a transparentně investiční část od rizikové. Kontroverzněji může na někoho působit začlenění pojištění odpovědnosti či cestovního pojištění do těchto produktů, ale ČPP tak funguje dlouhodobě a při pohledu na dvouciferný růst jejich předpisu v životě v posledních letech to není proč vytýkat.

Nové pojišťovny investiční životní pojištění už ani nenabízí a mnohdy jdou ve zjednodušení ještě dál. U Mutumutu, které loni představilo asi „nejinsurtechovější“ pojišťovnu, tak najdete jen pojištění smrti, invalidity a pracovní neschopnosti a plnou plejádu rizik nepřináší ani již zmiňovaná Simplea. Mutumutu také kromě propagovaného vracení pojistného za zdravý životní styl obsahuje možnost akceptace životního pojištění zaplacením. To nabízí u svých životních produktů sjednávaných skrze srovnávače i NN či Uniqa, případně Kooperativa u Flexi Risk, ale mnoho dalších velkých pojišťoven k němu bohužel zatím z různých důvodů nedospělo. On-line sjednání životního pojištění obecně je zatím stále ještě v plenkách a nějaký čas si na něj ještě počkáme.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Rok 2020 ve stínu Brexitu a negativních rozhodnutí vlády


Životní pojištění zasáhlo také slučování pojišťoven – Pojišťovna České spořitelny s Kooperativou či Aegon s NN. Krom toho se potvrdily zvěsti o odchodu AXA a MetLife z ČR a samozřejmě zde byla fúze Generali a České pojišťovny. Původní produkty se tak přesouvají k dřívější konkurenci, což přináší další tlak na zjednodušení nabídky. Proč obhospodařovat tři podobné produkty, když stačí jeden? V tomto směru se nejdále jeví NN, která dle slov svého generálního ředitele chce spojit a zachovat to nejlepší z Aegonu a svých produktů. Držíme palce, ať se to podaří. Složitější situaci má v tomto případě Kooperativa se získanou značkou Flexi po léta mnohými branou jako etalon (investičního) životního pojištění. Když k ní přidáme vlastní produkty Perspektiva a Na přání, je rozhodování jak dál jistě těžké.

V jednorázovém životním pojištění se ani vloni neděly žádné zázraky. Zhruba ¾ trhu si rozdělily tradičně Komerční pojišťovna a ČSOB pojišťovna těžící ze svého spojení s bankami. Na velikost trhu 29 mld. z roku 2009 ale mohou pojišťovny jen vzpomínat. Za tři čtvrtletí dorazilo jen 9,6 mld. Kč, což je na druhou stranu skoro tolik, co v roce 2018 za celý rok. V tomto kontextu je zajímavostí chování Allianz, která ve třetím kvartálu upsala po letech nezájmu ve spolupráci s UniCredit bankou 0,5 mld Kč a na konec roku přišla s dalším jednorázovým produktem. Změní se tedy trend?

Situace v autopojištění byla vloni poněkud schizofrenní, a to ve více ohledech. Byť trh roste téměř dvouciferným tempem, zisky pojišťoven stále zdaleka nejsou optimální a mnoho pojišťoven pořád bojuje se ztrátami. Jak v rozhovoru na konci září připouští generální ředitel Kooperativy, prvoroční ztráty se pořád pohybují u některých segmentů i kolem 15 %.


Mohlo by vás zajímat: Vladimír Přikryl: Změna zdanění rezerv byla diskutována od přijetí SII!


Možná i proto byla většina produktových inovací spíše drobnějších. Kooperativa do pojištění Namíru přidala připojištění rozbitého kola v náhodném výmolu, Uniqa doplnila poúrazovou asistenci a ČSOB pojišťovna přestala nabízet přímou likvidaci. Allianz sice přinesla zcela nový produkt, který je popsán výrazně jednodušeji v pojistných podmínkách a jistě ulehčí práci poradcům díky minimu možností přizpůsobení, ale obsahových zlepšováků také mnoho nenabízí.

Nejzajímavější produktový počin tak v autech pravděpodobně přináší bývalá První klubová pojišťovna, nově pojišťovna Pillow. Jejich nový produkt v sobě obsahuje některé již známé, ale dále vylepšené principy, jako je hlášení nájezdu kilometrů (podoba s Allianz) či možnost plně personalizovaného nastavení (podoba s Directem). Navíc ale obsahuje i doposud unikátní prvky – možnost platit všechny smlouvy naráz z klientské peněženky či nulové spoluúčasti u nezaviněných škod. Pro zvídavější klienty tedy bude jistě stát minimálně za prozkoumání.

Do pojištění privátního majetku a odpovědnosti se začínají experimentálně dostávat nové technologie. Zatímco Direct si na senzory pro chytrý domov založil samostatnou firmu, Generali a Česká pojišťovna je začaly přidávat ke stávajícím produktům samy. To zvyšuje dále jejich atraktivitu, a tak především současný produkt České pojišťovny (uvedený již předloni) může aspirovat na velice zajímavou volbu. Kromě běžných krytí a nově i senzorů totiž obsahuje jedinečná pojištění, jako je například pojištění chybného postupu stavebních prací zhotovitelskou firmou či allriskové pojištění stavebních součástí budovy. Proto může být vhodnou volbou pro náročné klienty hledající něco navíc.


Mohlo by vás zajímat: Jan Matoušek: Stát by nám měl být v zásadních oblastech partnerem


Obecně se ale v majetku moc neexperimentovalo. Naopak – jedinečný projekt pojištění věcí na vyžádání Cubiq byl ukončen a modulární produkt Allianz nahrazen balíčky. Možná se tak potvrzuje, že u pojištění majetku klienti skutečně nechtějí rozebírat jednotlivá rizika. Tomu by odpovídal úspěch předloňského Domex+ od ČPP, kde klient nevolí rozsah krytí, ale jen výši limitů.

Pokud tedy vývoj shrneme, tak jak už jsem psal na začátku, revoluce nenastala, ale evoluce pokračuje. Evoluce vedoucí ke zjednodušování a větší transparentnosti. Evoluce provokovaná revolucionáři z řad nových, malých pojišťoven. Evoluce bržděná komplexitou a vnitřními problémy tradičních hráčů. Evoluce pozvolná, ale nezadržitelná. Evoluce, která bude dál pokračovat i v letošním roce 2020. Celému našemu odvětví bych do něj rád popřál, aby to byla evoluce úspěšná nejen pro pojišťovnictví, ale hlavně a především pro naše spokojené klienty.

Aleš Žárský
CEO RIXO

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

ČPP Neon

Petr Dohnal,  21. 2. 2020

Domnívám se, že v jedné věci nemá pan Žárský pravdu. V článku píše, že "Neon Risk je dokonce sjednatelný jako neživotní pojištění, takže jeho zprostředkovatelé nemusí procházet certifikací na život". Zprostředkovatelé nemající certifikaci na život mohou sjednávat jen úrazové produkty a tyto navíc nesmějí mít ve svém názvu slovní spojení "životní pojištění", pouze úrazové (ověřováno na ČNB). Pokud máte ve smlouvě na riziko smrti byť jen symbolickou PČ na 10.000 Kč, už se jedná o životní pojištění (u úrazového by se muselo jednat o riziko smrti úrazem). Schválně, zkuste si napsat na ČNB, jaké ŽP mohou zprostředkovatelé bez certifikace sjednávat, ČNB se dívá i na název produktu a pokud obsahuje slova životní (rizikové) pojištění, máte smůlu a musíte mít zkoušku. Co na to pan autor? Děkuji za případnou reakci.

Re: ČPP Neon

Věra Švecová,  21. 2. 2020

Ale on NEON Risk skutečně je neživotním pojištěním. :) Základní tarif je smrt úrazem, obecnou tam nenajdete. A pojišťovna z toho vybruslila i v názvu - označuje produkt jako rizikové pojištění, o životním ani zmínka. :) Aneb kreativní ČPP... :)

ČPP Neon

Petr Dohnal,  22. 2. 2020

Děkuji za reakci, Vámi uvedené argumenty mi nebyly známy. My se svého času totiž ptali na ČNB a tam nám bylo řečeno, že pokud má produkt ve svém názvu "životní", tak musí mít poradce zkoušku i na život. Pokud by v názvu bylo jen "úrazové" pojištění, tak ne a stačí zkouška na neživot. Je neuvěřitelné, že stačí v názvu produktu vypustit jedno jediné slovo a máte od ČNB pokoj (ve smyslu, že nesjednáváte jakékoliv životní pojištění). Na tento produkt mrknu detailněji, neboť u nás ve firmě jsme životní pojištění zcela přestali sjednávat po kontrole ČNB (pokuta žádná, ale kdo absolvoval, ten ví...prostě to podruhé nemáme zapotřebí). Nyní se věnujeme výhradně neživotnímu (občanský majetek, auta, podnikatelé, odpovědnost), nicméně občas někdo poptává úrazovku pro sebe nebo pro svoje děti.  

Re: ČPP Neon

Věra Švecová,  22. 2. 2020

:) Je to tak. Ještě upřesním - on mý produkt NEON 3 varianty - Invest (IŽP), Life (RŽP) a už zmíněný Risk, který je v podstatě neživot. Účelem je přesně to, aby takový produkt měli možnost sjednat i "neživotáři" - těch má ČPP jakožto svých VZ mnoho. Takže z toho chytře vybruslili. :) Ale co už - co zákon nezakazuje, je povoleno, že... :)

Unikátní?

xXx,  21. 2. 2020

Co je unikátního na nulové spoluúčasti u nezaviněných škod z havarijního pojištění?

Souhlas

Petros,  21. 2. 2020

Souhlas. Mnohem důležitější je, že v podmínkách nejsou žádné nesmysly a háčky. To šetří peníze při pojistné události. A nejjednodušší podmínky v životě má Simplea a v neživotě Pillow.

Re: Unikátní?

Mr.Strachovka,  21. 2. 2020

Unikátní je, když najdeš správný název pojišťovny, co ma asi 12klientů, pak se pohrabes v produktech, které si koupilo asi 6 klientů a pak jí ještě zminis v článku ve srovnání s trhem :-D

RSS

Související články