Vliv COVID-19 na pojišťovací obchod ve vybraných zemích  


			Vliv COVID-19 na pojišťovací obchod ve vybraných zemích  

V USA se během pandemické krize přesouvá rostoucí počet spotřebitelů od pojišťovacích agentů přímo k pojistitelům. Tento trend potvrzuje např. studie společnosti J. D. Power, specializované na analýzu dat. Chyby v zaměření činnosti a špatná výkonnost prý přivedly zprostředkovatelské firmy v boji o klienty do existenčních potíží.

Situace na trhu se změnila rovněž ve Spojeném království. Podle expertního názoru se již při prvním omezení či zastavení ekonomické činnosti projevila dramatická změna, pokud jde o přání a rozhodování klientů. Nikdo přesně nevěděl, co nastane, a tak se vlastně konala největší tržní změna za poslední desetiletí. Proto musel také ve Spojeném království zasáhnout stát a finančně podpořit krizí postižené zprostředkovatelské firmy, aby zabránil jejich kolapsům. 

Pojistitelé ve Spojeném království se pokoušeli hlavně popohnat digitalizaci. Podle expertů se ale pojistitelé musejí podívat za hranice svého oboru, a to směrem k velkým technologickým firmám a novým netradičním podnikům, jež se starají o lepší kontakty s klienty. Pokud jde o pojišťovací makléře, tak prý musejí na některých pojistných trzích dokonce hledat nové postavení či vymezení.


Mohlo by vás zajímat: Lloyd´s doporučuje tvorbu jednodušších pojistných produktů


V Německu se na otázku, jak se krize dotkla pojišťovacího obchodu, objevují rozdílné názory a odhady.  Jedna skupina expertů tvrdí, že krize pojišťovací zprostředkovatele a klienty zřejmě spíše semkla, než oddělila. Zdá se, že obě strany odhodily pryč bázeň z poradenství přes chat nebo telefon a stále více využívají virtuální možnosti. Dokládají to i fakta. Někteří výhradní prodejci v Německu hlásí obchodní úspěchy.

Také pro podnikání zprostředkovatelských firem je podstatné digitální zaměření. Dále se ve výše zmíněném článku konstatuje, že jen dlouhodobě úspěšní pojišťovací makléři, odolní vůči krizovým vlivům, mohou zajistit v době pandemie bezpečnost svých klientů. I pro ně je důležité přímé spojení s klientem, ať už využitím messengera, nebo živého chatu. Stejně tak je důležitý správně nastavený program makléřské správy a využití inovativních informačních kanálů.


Mohlo by vás zajímat: Boj pandemie COVID-19 vs. letecká doprava má prozatím jasného vítěze


Druhá názorová skupina mluví o změně obchodního modelu. Obecně trend k širší digitalizaci hraje ve prospěch především insurtechs, přímých pojistitelů a online portálů. Tyto podniky mají podle expertů tu výhodu, že mohou realizovat přesun na práci na dálku relativně rychle a poměrně snadno. Jejich klienti mají totiž již zkušenost s poradenstvím na dálku a případně též s dálkovým uzavřením pojistné smlouvy.

Někteří experti hovoří dokonce o tom, že začal přechod do postkoronavirového období. Základní tendence spočívá podle nich v aplikaci rychlých a efektivních digitálních procesů. Otázkou ovšem je, jak si povede digitálně pracující pojišťovací zprostředkovatel a jak se zařadí do procesů na pojistném trhu. Na nějaké zásadní závěry je asi příliš brzy. Jde o to, že podle výzkumů trhu provedených na jaře a v létě 2020 se osobní kontakty mezi klienty a pojišťovacími zprostředkovateli snížily v Německu zhruba o 80 %. Z toho ale asociace reprezentující německé pojišťovací zprostředkovatele nevyvozují vytvoření nějaké mezery mezi klienty a pojišťovacími zprostředkovateli. Poukazují na to, že také prodejci reagují digitálně a řeší požadavky klientů. Článek končí konstatováním, že to, zda uvedený postup zprostředkovatelů bude stačit na to, aby si uchovali své postavení, nemůže nikdo nyní předvídat.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články