Matěj Chabera navrhl inovativní cenu pro vítěze odborné ankety Pojišťovna roku  


			Matěj Chabera navrhl inovativní cenu pro vítěze odborné ankety Pojišťovna roku  
7.12.2020 Spektrum

Asociace českých pojišťovacích makléřů ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a specializovaným portálem oPojištění.cz vyhlásily výsledky 20. ročníku odborné ankety Pojišťovna roku. Stalo se tradicí, že si organizátoři ankety vyberou originálního českého umělce, se kterým pak spolupracují na podobě předávané ceny. Pro aktuální ročník byl osloven oceňovaný designer Matěj Chabera.

Váš abstraktní design ceny, kterou jste vytvořil u příležitosti vyhlášení výsledků ankety Pojišťovna roku, je z mého laického pohledu velmi povedený a originální. Mohl byste čtenářům popsat, čím jste se při tvorbě nechal inspirovat?

Cena Safezone je spojením dvou hlavních inspirací. V té ideové rovině jsem chtěl zachytit a vyjádřit význam pojištění, jeho poslání. Jako nejsilnější motiv mě pak inspirovalo gesto obejmutí, které symbolizuje snahu ochránit co je pro nás cenné a důležité. Samotný tvar ceny tak tvoří stále abstraktní objímající svírající se plechová struktura. Uvnitř je ta pomyslná zóna bezpečí – Safezone. Další inspirací bylo materiálové řešení. Chtěl jsem uchovat tradiční silné archetypy jako jsou rozměry a váha ve stylu cen akademie a tóny zlaté, stříbrné a bronzové. Do všech svých návrhů však vždy vnáším nějakou náročnější inovaci, nějakou reakci na zažitosti. U Safezone šlo především o technologicky nový postup v realizaci povrchu a barvy. Ceny tak dostaly svou zvláštní metalickou matnou barvu.


Mohlo by vás zajímat: Kontrola klientů finančních institucí v boji proti praní špinavých peněz


Jak probíhala samotná výroba ceny a co bylo z vašeho úhlu pohledu nejnáročnější?

Výroba cen byla postavená na souhře technologií a sochařského ručního tvarování. Laserem vypálený plech se ručně tvaroval, a každá z 19 cen tak má svůj nezaměnitelný tvar a originální siluetu. Jednoznačně nejnáročnější však bylo povrchové řešení se zmíněným inovativním postupem, který vede k matným silně metalickým barvám s velkou odolností. Na Safezone jsme pracovali tři měsíce, během kterých se testovalo několik řešení a postupů a vznikla celá řada modelů a prototypů na cestě k finálnímu výsledku.

Cena, Pojistovna roku 2019Organizátoři ankety Pojišťovna roku se na kreativitu českých umělců spoléhají už několik let. Jak byste ohodnotil spolupráci s pojistným sektorem?

Spolupráce to byla nečekaně dobrá. S paní Zdeňkou Indruchovou, výkonnou ředitelkou AČPM, jsme od začátku měli skvělou komunikaci a hned jsme se shodli na té celkové vizi i na detailech. To mi přijde nesmírně důležité. Velmi si cením, když klient dokáže projekt takhle dobře naplánovat a vytvořit podmínky, ve kterých může vzniknout něco výjimečného.

Český design je vyhlášeným fenoménem, jak byste charakterizoval jeho současnou formu? A jaká bude jeho budoucnost? Myslíte, že se na jeho vývoji může projevit i aktuální pandemická krize?

Já tu současnost v designu vidím hlavně v tom, že není moc možné vidět design jako něco národního nebo spojeného jasně s jednou kulturou či zemí. To platilo možná víc v historii, ale design ze své definice pracuje s širokým publikem a je to o to víc plošné se současnou lehkostí výroby a šíření informací. Proto největší formu a nejlepší budoucnost mají tvůrci, kteří dokáží na tohle reagovat a tvořit věci, které jsou dobré všude bez ohledu na hranice. Je třeba srovnávat se s celkem. Současnou krizi vidím spíš jako příležitost, jako inspiraci se posunout. Určitě nás všechny zasáhla a bude mít svůj dopad i nadále, ale povede nás k přizpůsobivosti, k hlubšímu hledání smyslu a ke snaze dělat věci rychleji, lépe a s větší energií.


Mohlo by vás zajímat: Pohlazení „PSA“: Co přesně se ve čtvrtek uvolní?


Mohl byste čtenářům přiblížit, čemu se v současné době věnujete?

Moje práce se vždy dělí mezi několik paralelně rostoucích projektů. V současné době je to celkem vyvážená kombinace grafického a produktového designu. Vyhrál jsem soutěž na vizuální identitu jednoho českého města, navrhuji nábytek pro jednoho italského klienta a také pracuji na několika vlastních kolekcích, které budou brzy uvedeny. Ten proces navrhování, to hledání a tvarování jsou pro mě stejně motivující jako dotažené výsledky.

Je o vás známo, že působíte i v akademické sféře. Mohl byste to blíže rozvést?

Celá akademická sféra dostala v této době mnoho ran, ale je to nesmírně důležitá věc. Snažím se věnovat studentům, jak to jde vedle své hlavní práce. Moje nejsilnější akademické spojení mám s americkou North Carolina State University, kde vedu dva kurzy designu. Tento rok jsme měli pár měsíců pauzu, ale od ledna už se vše chystá na další semestr a já budu opět se studenty realizovat projekty pro firmy. Akademickou práci vždycky doporučuji designerům, protože je to nesmírně energetický a inspirativní proces. Neustálá snaha pomoct studentům ujasnit a formulovat jejich myšlenky a najít pro ně silné vyjádření v návrhu mě vždy obohacuje.


Mohlo by vás zajímat: 3Q 2020: Objem pojistného VIG vzrostl o 1,7 % na 8 miliard €


Jak vlastně dnešní studenti designu vycházejí ze srovnání s vaší generací?

Upřímně nevím, jak moc lze tohle rozpoznat. Vždycky to bývá tak, že jenom několik málo lidí je opravdu úspěšných, a to platí pro všechny generace stejně. Celkově mi přijde, že si současní studenti málo připouští, jak nesmírně silně musí být vybavení po technické a estetické stránce, a zároveň po té myšlenkové, koncepční. Designér je teď také mnohem víc komplexním tvůrcem, je autorem vlastního mediálního výstupu. Já tak studenty vždy učím dokumentovat svoji práci a třeba budovat svojí silnou identitu na Instagramu. Do toho se neustále prohlubuje debata o udržitelnosti a odpovědnosti výroby… Určitě to tedy je čím dál náročnější. Ale to platí pro všechny generace stejně.

Jak jste se vlastně dostal k designu jako k uměleckému žánru a co vás na něm přitahuje?

Pro mě to byla přirozená cesta hledání a zkoušení. Studoval jsem nejdřív humanitní vědy: psychologii, filosofii, dějiny umění. Postupně mi začalo docházet, že čtení a psaní pro mě není dostatečné. Svoje myšlenky chci zachytit nějakou materiální formou. Hledal jsem vyváženost teorie a vytváření. Zároveň mě motivuje spíš snaha oslovit širší publikum a vytvářet série věcí. To mě přivedlo k designu. Přitahuje mě ten proces vývoje, to zhmotnění myšlenky.


Fotogalerie uměleckého zpracování ceny k prohlédnutí ZDE

Matěj Chabera, MA (1982)

Oceňovaný designer propojující obory grafického a produktového designu. Patnáct let strávil studiem a prací pro spektrum klientů v Londýně, Miláně a Amsterdamu. Studoval antropologii na Univerzitě Karlově v Praze, grafický design na Gerrit Rietveld Academy v Amsterdamu a jako první Čech absolvoval magisterský obor Design Products na prestižní Royal College of Art v Londýně. 

Je držitelem několika českých a mezinárodních cen, je vítěz cen Czech Grand Design, Red Dot Design award v Berlíně, Good Design award v Chicagu a jeho práce je zastoupena v muzeu designu v belgickém Gentu. V současné době se věnuje práci pro vybrané klienty a vlastním kolekcím produktů.

Zdroj: oPojisteni.cz FOTO: Matěj Chabera

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články