Portál Právo pro všechny: Jak řešit neuznanou reklamaci?


			Portál Právo pro všechny: Jak řešit neuznanou reklamaci?
19.10.2021 Spektrum

Reklamace je běžnou součástí obchodního vztahu mezi prodávajícím a zákazníkem. I když je toto právní jednání často rozhodnuto ve prospěch spotřebitele, někdy obchod reklamaci neoprávněně neuzná. Přinášíme kompletní návod, jak v takovém případě postupovat.

Aby mohl prodávající nebo servis (určený k opravě) reklamaci zamítnout, musí pro to mít některý ze zákonných důvodů uvedených v § 2167 občanského zákoníku. Mezi tyto důvody patří především mechanické poškození (např. neopatrnou manipulací nebo nedodržením pokynů v návodu) a běžné opotřebení zboží. Pokud ovšem poškození nesouvisí s reklamovanou vadou, prodávající reklamaci z důvodu takového jiného mechanického poškození zamítnout nemůže.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2020 v Česku dle oPojištění.cz


Příklad

Pokud jdete reklamovat vadu na klávesnici svého notebooku, prodávající by vám reklamaci neměl zamítnout na základě toho, že má notebook poškrábaný displej. Zamítnutí reklamace musí prodávající řádně zdůvodnit.

Reklamace zboží do 6 měsíců od jeho zakoupení

Pokud prodávající zamítne reklamaci v prvních 6 měsících od doby, kdy kupující zboží převzal, nemůže jen uvést, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo běžným opotřebením věci. Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu 6 měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná.

Pro prodávajícího to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit například tím, že si nechá vadu odborně posoudit. Spotřebiteli následně předloží vyjádření (od technika nebo nezávislého znalce), z něhož bude například vyplývat, že vadu zboží způsobil sám spotřebitel neodborným zacházením.


Mohlo by vás zajímat: IFRS 17: Vbíháme do cílové rovinky?


Důkazní břemeno ve sporu nese tedy v těchto prvních 6 měsících od převzetí zboží prodávající (podnikatel). Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, může se spotřebitel bránit tím, že reklamace nebyla v zákonné 30denní lhůtě řádně vyřízena. Na základě toho pak může od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny.

To, že zákon přisuzuje prodávajícímu veškerou odpovědnost za vadu jen v prvních 6 měsících, však neznamená, že by prodávající měl později na odůvodnění zamítnuté reklamace rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době (po uplynutí šesti měsíců) již nenese důkazní břemeno.

Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Tyto přestupky řeší Česká obchodní inspekce.


Mohlo by vás zajímat: GrECo a MAI spojují síly ve střední a východní Evropě


Co dělat, když prodávají reklamaci neuzná?

Pokud prodávající reklamaci neuzná a pokud si je spotřebitel zároveň opravdu jistý, že danou závadu na výrobku v žádném případě nezpůsobil, má možnost se proti postupu prodávajícího bránit. Možností obrany proti zamítnuté reklamaci je hned několik.

Pakliže reklamaci vyřizoval servis určený k opravě a spotřebitel nesouhlasí s odůvodněním zamítnuté reklamace, může se obrátit přímo na prodávajícího a domluvit se na řešení sporu.

Jestliže reklamaci zamítnul přímo prodávající, je vhodné se s ním nejprve dohodnout. V takovém případě doporučujeme prodávajícímu zaslat písemný nesouhlas se zamítnutím reklamace ve formě doporučeného dopisu (tzv. na dodejku) a požádat ho o opětovné posouzení.

Pokračování článku ZDE.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovna VZP upozornila na podvodná jednání s pojištěním cizinců


D.A.S. pojišťovna právní ochrany

D.A.S. pojišťovna právní ochrany je s čtyřiadvacetiletou tradicí v České republice jedničkou na trhu s právní ochranou (dle České národní banky se podílí téměř 92 % na nákladech na pojistná plnění celého trhu s právní ochranou). D.A.S. je jedinou specializovanou a nezávislou pojišťovnou svého druhu u nás. Svým klientům nabízí nonstop dostupný kvalitní právní servis, který se prolíná mnoha oblastmi života i podnikání. Zabývá se také edukací a přispívá k rozvoji právního povědomí ve společnosti. Ve své praxi se pojišťovna opírá o zkušenosti z více než stoleté tradice firmy i o své mezinárodní zázemí. Působí nejen v Evropě, ale také v Kanadě nebo Jižní Koreji.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články