V rámci semináře byla prezentována následující témata:
- Modernizace a efektivnost – aspekty technologické strategie
- Nová rizika, nové produkty – zaměření na klienta
- Inteligentní analýza dat
- Platformy a ekosystémy – využití v pojišťovnictví.
Mohlo by vás zajímat: PwC: Jak ochránit informace v cloudu?
Z nich je účelné přiblížit čtenářům alespoň některé vybrané teze, myšlenky či informace:
Hybatelé změn v pojišťovnictví
- klient v centru pozornosti: V pojišťovnictví je stále důležitější zaměření na individualizované, digitalizované nabídky a vzájemné vztahy s klienty, a to po celou dobu jejich života,
- rostoucí digitalizace: Budoucnost se bude v rozhodující míře odehrávat v digitálním prostoru, kde klienti a zájemci budou se svými partnery komunikovat přes mobilní přístroje,
- kybernetická bezpečnost: V digitálním prostoru má bezpečnost dat a systémů budovaná technickými a organizačními opatřeními existencionální význam. Je to základ pro důvěru klientů,
- rozšířená a virtuální realita: O počítače se opírající rozšiřování vnímání reality, např. podchycení pojišťovaných předmětů a dokumentů nebo 3D zobrazení virtuálního okolí v pravém čase, mění vzájemnou komunikaci a procesy,
- nové produkty a služby: Účastníci trhu kombinují svoje produkty nebo nabízejí nové produkty, jako např. pojištění kybernetických rizik. Na významu získávají neklasické pojišťovací služby,
- data jsou nové zlato: Větší množství dat umožňuje díky moderním analytickým postupům získávat nové poznatky a dostat se k lepším rozhodnutím, procesům a podnikatelským modelům,
- robotika a automatizace: Software – roboti automatizují manuální postupy v součinnosti se zaměstnanci, aby byla zvýšena kvalita, rychlost a pohodlí klienta, popřípadě sníženy náklady,
- platformy lidské zkušenosti: Bude použito afektivní a poznávací programování s cílem vytvořit takové systémy, které rozpoznají emociální stav uživatele a kontext jeho reakce a budou na to prostřednictvím chápavé a emocionální inteligence reagovat,
- partnerství, spolupráce a nové ekosystémy: Hospodářská soutěž bude v budoucnu v mnohem větší míře probíhat přes společnou tvorbu hodnoty díky partnerstvím, startupům, nebo vzdělávacím zařízením a díky integraci různých ekosystémů,
- rozvoj cloudů: Stále více budou poptávány multi-cloudové strategie, aby bylo možno rychle implementovat aplikace, urychlit digitální transformaci a současně zvýšit produktivitu. Tím bude podporován trend k více samoobslužným systémům,
- nositelná monitorovací zařízení (wearables) a inteligentní senzory: Wearables jsou inteligentní pomocníci, kteří se dají nosit na těle. K nim patří např. fitness pásky, krokoměry, inteligentní hodinky a jiné přístroje. To by mělo umožnit aplikaci nových podnikatelských modelů.
Mohlo by vás zajímat: Lloyd´s doporučuje tvorbu jednodušších pojistných produktů
Cesty ke zvyšování hodnoty
- růst: Přírůstek ekonomického výkonu prostřednictvím např. nových služeb, nových schopností či získáním více klientů,
- snížení nákladů: Snížení finančních výdajů prostřednictvím redukce nákladů existujících služeb, nebo zeštíhlením procesů,
- zmírňování rizika: Redukcí rizik lze zabránit potencionálním negativním finančním dopadům,
- optimalizace výkonu: Je nutno sledovat kvalitativní aspekty, efektivnost a produktivitu. Optimalizaci výkonu lze docílit např. vyšší úrovní (zralostí) služeb,
- inovace a schopnosti: Nasazení nových technologií a vytvoření nových fundamentů prostřednictvím opatření k uspokojení potřeb klienta a novými aplikacemi v oblasti analytiky,
- zážitek: Tvorba pozitivních emocionálních efektů prostřednictvím např. zaujetí (docílení nadšení) klientů nebo motivacemi pro spolupracovníky,
- flexibilita a agilnost: Zvýšení technologické a organizační schopnosti reagovat a přizpůsobit se, a to např. rychlejšími reakcemi na produkty jiných soutěžitelů.
Reakce vedení pojišťoven na dopady pandemie (na základě vyhodnocení výsledků vybraných pojišťoven ve 3. čtvrtletí 2020)
- orientace na efektivnost podnikání: Tlak na snížení nákladů a zvýšení efektivnosti provozu,
- zaměření na udržení a růst: Digitální řešení jsou klíčové komponenty růstových strategií,
- realizace strategických fúzí a akvizic: Silné bilance s přebytkem kapitálu/dostatek hotovosti umožňuje strategické fúze a akvizice.
Mohlo by vás zajímat: 3Q 2020: SCOR má zisk 135 mil. €. Crédit Agricole Assurances vzrostl kmen
Digitalizace ve finančních službách
Význam digitalizace ve finančních službách v období pandemie byl doložen údaji společnosti McKinsey z listopadu 2020. Tato poradenská společnost oslovila 2800 manažerů v obchodní sféře a zkoumala potencionální podíl doby strávené prací na dálku (de facto home office) v jednotlivých sektorech ekonomiky USA. Nejvyšší efektivní potenciál byl zjištěn v sektoru financí a pojištění, a to ve výši 76 % - bez ztráty produktivity, přičemž maximální potenciál je až 86 %. Následují tyto sektory:
Na semináři byly ekosystémy prezentovány jako sítě propojující sektory, do nichž jsou zapojeni účastníci trhu. Jejich součinnost a společně připravená řešení mohou otevřít nové trhy. Ekosystémy se vyznačují hloubkou a šířkou spolupráce rozdílných partnerů. Každý z nich může být pro klienta součástí řešení či může poskytnout nezbytné schopnosti. Přidaná hodnota spočívá v tom, že žádný z účastníků trhu nedisponuje všemi komponenty řešení a nemusí je provozovat. Vygenerovaná hodnota přesahuje hodnotu, kterou by dosílily jednotlivé části.
Mohlo by vás zajímat: Většina Čechů o kyberhrozbách ví. Nedokáže je však odhalit!
K tomuto vymezení ekosystémů je účelné doplnit stručný komentář. O ekosystémech se hovoří i v souvislosti s dalším rozvojem pojišťovnictví. Idea je např. taková, že klient by prý dal přednost tomu, aby vše, co se týká automobilu, dostal v jednom balíčku. Pojištění hraje v tomto segmentu významnou roli. Pojišťovny tuto výzvu sledují, zkoumají se možnosti a již existují i určité projekty.
Komentáře
Přidat komentář